Kleindagarna viktig pusselbit när matematiklärares ämnesfortbildning lyser med sin frånvaro

Report this content

På Kleindagarna träffas gymnasielärare och forskare i matematik för att tillsammans utveckla matematikundervisningen på gymnasiet. Initiativet har tagits av akademien och med hjälp av finansiering från näringslivet erbjuds lärare möjlighet att utvecklas i sin yrkesroll genom Kleindagarna. Flera nya rapporter betonar vikten av fortbildning och fördjupning för lärare.

Den 22-24 augusti samlas ett tjugotal mattelärare från gymnasieskolor runt om i Sverige tillsammans med ett tiotal högskolelärare och professorer i matematik på världsledande Institut Mittag-Leffler i Djursholm för att vidareutvecklas i sin ämneskunskap, lära av varandra och diskutera hur matteundervisningen kan bli bättre. Tack vare utökad finansiering fördubblades antalet fortbildningsplatser 2015 och detta är årets andra Kleintillfälle.

Enligt OECD:s granskning av den svenska skolan som presenterades i våras, Improving schools in Sweden: an OECD perspective, pekar man på sjunkande Pisa-resultat och varnar för att Sverige riskerar att hamna i en allvarlig lärarkris. I rapporten konstateras att det kollegiala lärandet sker mer sällan bland lärare i Sverige än i andra länder. I en annan färsk rapport som genomförts av Lärarnas Riksförbund, Från avhopp till examen, anser 87 procent av de tillfrågade eleverna att engagerade och kunniga ämneslärare är det absolut viktigaste för att öka studiemotivationen hos eleverna. Vinsterna skulle alltså vara betydande om lärare fick fler möjligheter till fortbildning likt Kleindagarna.

-          Bristen på fortbildningstillfällen är något som de flesta lärare vi kommer i kontakt med vittnar om. Kleindagarna vill bidra till att motverka den utvecklingen, men initiativ som dessa är tyvärr sällsynta. Extra sällsynt är att kombinera möjligheten att utveckla sina ämneskunskaper i matematik med direkt praktisk tillämpning i undervisning av utmanande matematik. Det är dokumenterat att den här kopplingen är mycket viktig för matematikundervisningen, säger Ola Helenius, forskare på Nationellt Centrum för Matematikutbildning och talesperson för Kleindagarna.

Under Kleindagarna får lärarna möjlighet att tänka nytt kring undervisningen genom att lyssna på föreläsningar och sedan diskutera i grupper hur föreläsningens innehåll kan omsättas i gymnasielektioner. När detta material arbetas fram kan man även anpassa undervisningen till de olika nivåerna i gymnasiets matematikundervisning och tipsa varandra om kreativa sätt att illustrera undervisningen.

-          Det var fantastiskt givande att ta del av Kleindagarna och att få med sig nya tankar och metoder hem. Syftet är ju att plocka material från en lite högre kunskapsnivå, som är något annat än den traditionella matteboken. Detta är den bästa fortbildning jag deltagit i, säger Alexandra Forseland, mattelärare på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping och tidigare Kleindeltagare.

För mer information, kontakta Ola Helenius på 0709-589384 eller ola.helenius@ncm.gu.se.

Kleindagarna arrangeras av Svenska kommittén för matematikutbildning (SKM), Svenska nationalkommittén för matematik (KVA), och det i matematik världsledande Institut Mittag-Leffler. Finansiär är Brummer & Partners. Kleindagarna hålls 12-14 juni samt 22-24 augusti 2015 och syftar till att skapa utbyte mellan matematiklärare i gymnasiet och högskolelärare och forskare i matematik. Tillsammans utvecklar de framtidens mattelektioner.

Taggar: