KLIPPANs nyemission fulltecknad

KLIPPANs nyemission fulltecknad Nyemissionen i KLIPPAN AB blev fulltecknad och inbringar 41 MSEK till bolaget. Av emissionen tecknades cirka 97,3 procent med företrädesrätt. Totalt 2.066.666 aktier tecknas i emissionen och antalet aktier i KLIPPAN uppgår efter nyteckning i emissionen till 8.266.666. Bengt Östensson, VD: "Emissionen är ett led i finansieringen av KLIPPANs förvärv av Stora Enso Mölndal AB som skedde den 2:a april 2002. Efter förvärvet är KLIPPAN ledande i Europa inom färgat finpapper." KLIPPAN AB har produktionsanläggningar i Klippan, Lessebo och Mölndal. Den totala produktionskapaciteten uppgår till 200.000 ton papper. I Lessebo tillverkas dessutom 30.000 ton klorfri sulfitmassa. KLIPPAN producerar högklassiga finpapper, främst färgade och färgtonade samt specialpapper. KLIPPAN deltar aktivt inom strukturomvandlingen av den del av europeisk pappersindustri som arbetar inom de affärssegment där KLIPPAN har sin huvudverksamhet. Klippan 2 juli 2002 KLIPPAN AB Bengt Östensson För ytterligare information kontakta Bengt Östensson, VD i KLIPPAN AB, telefon 0435-29101, mobil 070-595 86 27. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00820/wkr0002.pdf