Tysk stororder till Pullmax Ursviken

Tysk stororder till Pullmax Ursviken Ferro Umformtechnik GmbH Co i Stadlohn, Tyskland, har lagt en order till KMT-företaget Pullmax Ursviken i Skellefteå. Ordern, värd ca 11,5 milj kr, avser en 2000 tons Optima kantpress för bockning av grova, långa plåtar. Då Ferro Umformtechnik tillhör marknadsledarna i Tyskland på området förväntas affären att få mycket positivt genomslag på den viktiga europeiska marknaden. -I och med den här ordern, som vi fått i hård konkurrens, stärker vi vår marknadsledarposition när det gäller utrustning för bockning av plåt i grova dimensioner, säger divisionschef Olle Karlsson. -Pullmax Ursvikens nya stororder går helt i linje med vår ambition att vara produktledare inom våra olika nischer, kommenterar Björn Kumlin, koncernchef för KMT. Ferro Umformtechnik har sedan tidigare en maskin från Pullmax Ursviken i samma storlek. Att man nu valt att lägga en ny order beror främst på Pullmax Ursvikens tekniska lösningar som bl a ger möjlighet till pressning av långa plåtar med exakt vinkel över plåtens hela längd. Pullmax Ursviken har vidare fått nya ordrar i anslutning till det gemensamma utvecklings-projektet med Caterpillar. Över 1000 provbockningar har hittills genomförts vid Caterpillar Technical Center i Illinois, USA, med mycket positiva resultat. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/13/20000313BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/13/20000313BIT00350/bit0002.pdf