Know IT förvärvar två expansiva reklambyråer

Know IT förvärvar två expansiva reklambyråer Know IT Openinfo, dotterbolag till O-listenoterade IT-konsultföretaget Know IT, träffade på onsdagen avtal om att förvärva reklambyråerna Bertoft & Co. i Stockholm och Enannan Reklambyrå i Östersund. Genom förvärven får Know IT Openinfo kompetens för att erbjuda kunderna hela kedjan från idéförsäljning och grafisk formgivning till att tillverka stora affärskritiska Internetapplikationer med kopplingar till komplexa databaser. Genom förvärvet av Enannan Reklambyrå får Know IT Openinfo sitt första kontor i Jämtland, vilket ger nya affärsmöjligheter i regionen för hela Know IT- gruppen. Under de senaste åren har det skett ett tydligt närmande mellan reklam- och IT-branschen. Vi vill hjälpa våra kunder att anpassa sina verksamheter och strategier till framtidens behov att bedriva sina affärer med de nya möjligheter som öppnas med Internet, mobiltelefoni och andra IT-baserade kommunikationskanaler. Denna affär förenar två branscher och svarar därmed upp mot de krav marknaden ställer idag, säger Kerstin Freyschuss, VD i Know IT Openinfo AB. Enannan reklambyrå har i dag fyra medarbetare och Bertoft & Co har fyra medarbetare. Efter sammanslagningen kommer Know IT Openinfo att ha totalt 31 medarbetare. Under budgetåret 2000/01 siktar vi på att vara 45 medarbetare, omsätta 50 miljoner kronor och göra 7 miljoner i vinst. Både Enannan Reklambyrå och Bertoft & Co är lönsamma företag. Därför passar de väl in i vår filosofi, som innebär att vi vill expandera samtidigt som vi är lönsamma, säger Kerstin Freyschuss. Know IT Openinfo kommer att rekrytera nya medarbetare. Vi söker Java- utvecklare, copywriters, gränssnittdesigners, idéutvecklare, samt XML-, HTML- och WML-utvecklare, säger Kerstin Freyschuss. Genom förvärvet av Enannan Reklambyrå får Know IT Openinfo sitt första kontor i Jämtland, vilket ger nya affärsmöjligheter i regionen för hela Know IT- gruppen. Enannan Reklambyrå har en bred kundbas med uppdragsgivare inom bland annat turistorganisationer och -företag, tillverkande företag inom trä och mekanik samt, kraftföretag. - I Know IT Openinfo ingår vi i en kraftfull organisation som med kraft och pondus agerar på landets heta marknader. En del av de uppdrag som där genereras kommer att verkställas i Jämtland. Om den delen blir liten eller stor avgörs som alltid av kvaliteten på de uppdrag som genomförs. På den punkten känner vi oss full av tillförsikt. Likaså när det gäller framtida nyrekrytering, säger Kjell Lundberg, tidigare ägare till Enannan Reklambyrå i Östersund. Bertoft & Co är relativt ung reklambyrå med 4 anställda i dag. Omsättningen uppgår till ca 7 miljoner kronor. Byrån befinner sig i ett expansivt skede och uppdragen kommer främst från stora företag i Stockholmsområdet. Just nu jobbar vi bland annat intensivt med uppdraget Årets Kock för Svensk Mjölk. Andra uppdragsgivare är te x Länsförsäkringar Wasa Fonder, Länsförsäkringar Miljö, Arla, Alfa Laval Agri, Wahlstedt Sageryd, Elekta mfl. - Vi har väl jobbat en del i skuggan av de stora drakarna men med samma kunder. Vi är en liten byrå som löser stora uppdrag med ett stort nätverk. Tidigare i höstas stod vi inför ett viktigt utvecklingssteg med bland annat Internet i fokus och intresset från Know IT Openinfo kom mer lägligt än vi nånsin kunnat föreställa oss. De från olika håll växande områdena marknadskommunikation och IT/Internet möts allt oftare och exakt där tror jag nyttan med den här affären ligger, säger Björn Bertoft, VD för Bertoft & Co AB. I samband med de två förvärven gör Know IT AB (publ) en riktad nyemission om totalt 44.508 aktier. För mer information, vänligen kontakta Carl Emil Sundberg, Koncernchef och VD Know IT AB tel. 08-587 68 000 eller Kerstin Freyschuss, VD Know IT Openinfo AB tel. 08-654 70 10 Know IT Openinfo Är ett konsultbolag inom Know IT-koncernen som arbetar med avancerade grafiska användargränssnitt, återanvändbara komponenter och objektorienterad teknik. Vi tar helhetsansvar i projekten och satsar på hög kompetens och den senaste tekniken. Våra kunder är medelstora och stora företag inom Sverige. Vi bygger kreativa IT-lösningar, som stödjer och utvecklar kundens verksamhet. Som exempel på applikationer kan nämnas; interaktiva kartor, beslutssystem och planeringsverktyg. Openinfo grundades 1991 och har i dag 23 medarbetare. Know IT är ett kompetensföretag som arbetar med sammansatta lösningar över de tre viktigaste sektorerna idag: Internet, affärskritiska system och infrastruktur. För att skapa bäst värde åt våra kunder fokuserar vi både på verksamhetsnytta och teknisk kompetens inom våra affärsområden (Embedded Systems, Enterprise Resource Management, Infrastructure och Systems Development). Know IT placerar sig i toppen i SvD:s företagsranking genom stark organisk tillväxt under samtidig lönsamhet. Vi är idag 535 medarbetare och är börsnoterade. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/03/19991103BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/03/19991103BIT00620/bit0002.pdf