Know IT Karlstad ökar Internetkompetensen - förvärvar Moderna System

Know IT Karlstad ökar Internetkompetensen -förvärvar Moderna System IT-konsultföretaget Know IT, noterat på Fondbörsens O-lista, vidgar sin verksamhet och kompetens genom att förvärva Internetbolaget Moderna System i Karlstad med 11 anställda. Know IT Karlstad kommer i och med förvärvet att kunna erbjuda sina kunder managementkonsulting på hög nivå samt Internetbaserade lösningar. Know IT Karlstad blir därmed det självklara valet för kunder som vill integrera sina affärskritiska system med Internet. Kompetensen inom Moderna System ligger till största delen i utveckling av affärskritiska Internetbaserade system. Företaget har spetskompetens inom applikations- och systemutveckling i kombination med ett brett verksamhetskunnande. Bland Moderna Systems kunder finns Avesta Sheffield, Avesta Welding, Smidesbolaget, Pliktverket, Birka, och Imatra Kilsta. Moderna System kommer att integreras i Know IT Karlstad, som därmed fördubblar sin konsultgrupp till drygt 20 personer. Samgåendet kommer att ge oss en helt ny position. Vår gemensamma kunskapsnivå gör att vi bättre kan erbjuda våra kunder tjänster genom hela affärsprocessen. Vi tillförs en djup kompetens inom Internetbaserad systemutveckling och integration, säger Tor Nyrén, VD för Know IT Karlstad AB. Know IT Karlstad är ett företag med mycket gott rykte och med bred kompetens. Vi ser fram emot att få utveckla Karlstadsmarknaden tillsammans med en partner med så hög kunskapsnivå, säger Peter Lundh, VD för Moderna System i Karlstad AB. I samband med förvärvet gör Know IT AB (publ) en riktad nyemission om totalt 45.978 aktier. Karlstad den 2 november 1999 För ytterligare information, kontakta: Johan Sandsten, Marknadschef Know IT Karlstad AB tel: 054-85 04 64 johan.sandsten@knowit.se Peter Lundh, VD Moderna System AB tel: 054-21 40 40 peter.lundh@modernasystem.se Know IT är ett kompetensföretag som arbetar med sammansatta lösningar över de tre viktigaste sektorerna idag: Internet, affärskritiska system och infrastruktur. För att skapa bäst värde åt våra kunder fokuserar vi både på verksamhetsnytta och teknisk kompetens inom våra affärsområden (Embedded Systems, Enterprise Resource Management, Infrastructure och Systems Development). Know IT placerar sig i toppen i SvD:s företagsranking genom stark organisk tillväxt under samtidig lönsamhet. Vi är idag 535 medarbetare och är börsnoterade. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/02/19991102BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/02/19991102BIT00410/bit0002.pdf