Know IT och Avanza pionjärer med börskurser via WAP-telefoner

Know IT och Avanza pionjärer med börskurser via WAP-telefoner Nu är det möjligt för Avanzas användare att få börskurser direkt ner i fickan. IT/Internetföretaget Know IT och Internetmäklaren Avanza har tagit fram en av de tidigaste fungerande och driftsatta finanstjänsterna för de nya WAP- telefonerna. Det talas mycket om WAP i dag. Men än så länge finns få telefoner på marknaden och antalet tjänster är starkt begränsat. Men alla analytiker räknar med att WAP kommer att bli den framtida standarden för mobilt Internet. Och nu börjar det hända saker. Vi bygger WAP-lösningar åt flera av våra kunder. Men det här är den första publika tjänsten som är klar att ta i drift. Vi har dessutom gjort en WAP- koppling till affärssystemet Jeeves. Nyligen fick vi också en order på att ta fram ytterligare en informationstjänst via WAP, säger Rasmus Rasmusson, projektledare i Know IT Interactive AB. I den första versionen för Avanza går det att få köp- och säljkurser, senast betalt, förändringar och antal omsatta direkt. Egentligen tycker vi på Know IT att WAP-tekniken är relativt enkel. Det viktiga är att skapa bra bakomliggande system som stabilt och kostnadseffektivt kan serva allt från WAP, Webb, Palm Pilot och Windowsprogram till datasvar på telefon, säger Sven-Håkan Olsson, vice VD i Know IT. Know IT demonstrerade Avanzas WAP-tjänst på Internet World-mässan för någon dag sedan, och du som har tillgång till en WAP-enhet kan gå till wap.knowit.se för att använda tjänsten. För ytterligare information, kontakta: Sven-Håkan Olsson, tel 0708-20 39 20, e-post sven.hakan.olsson@knowit.se Rasmus Rasmusson, tel 0708-72 02 09, e-post rasmus.rasmusson@knowit.se Know IT är ett IT/Internetföretag som arbetar med sammansatta lösningar över de tre viktigaste sektorerna idag: Internet, affärskritiska system och infrastruktur. För att skapa bäst värde åt våra kunder fokuserar vi både på verksamhetsnytta och teknisk kompetens inom våra affärsområden (Embedded Systems, Enterprise Resource Management, Infrastructure och Systems Development). Know IT placerar sig i toppen i SvD:s företagsranking genom stark organisk tillväxt under samtidig lönsamhet. Vi är idag 550 medarbetare och är börsnoterade. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00460/bit0002.pdf