Knowit avyttrar Knowit Services i Norge och Sverige

Report this content

Knowit AB har med Candidator AB tecknat avtal om avyttring av Knowit Services med verksamhet i Norge och Sverige. Köpeskillingen, som beräknas uppgå till ca 45 MSEK, erläggs kontant. Transaktionen förväntas få en mindre positiv effekt på rörelseresultatet. Tillträde sker i januari 2015 och slutavräkningen redovisas i Knowits bokslutskommuniké 2014. Avyttringen är en följd av Knowits strategiska utveckling och renodling av verksamheten.

Knowit Services har lång erfarenhet av IT-drift och support. Bolaget har 31 medarbetare i Bergen och Oslo i Norge och i Borlänge i Sverige. Avyttringen inkluderar också ett drygt 50 procentigt ägande i en modern driftshall i Bergen.

– Vi kommer till ett bolag med mycket hög kompetens. Candidator är ett offensivt och välskött bolag med mycket bra ägare. Detta tillsammans ger oss en stark ställning och stora förutsättningar att expandera i Norge och Sverige. Vi skall också fortsätta att arbeta tätt tillsammans med Knowit, säger Lars Solbakken, vd för Knowit Services.

Som en del i affären tecknar parterna ett samarbetsavtal som dels berör gemensamma erbjudanden för den externa marknaden och dels att Candidator kommer att leverera IT-drift och tjänster till Knowit-koncernen i såväl Sverige som Norge.

– 2014 har varit ett år där Candidator vuxit starkt organiskt och vunnit många nya kunder. Till detta lägger vi nu detta förvärv, vilket ger oss ännu bättre möjligheter att ge våra kunder en mycket bra kundupplevelse. Jag är också förväntansfull inför de möjligheter vi har tillsammans med Knowit-koncernen framåt i både Sverige och Norge. Att vi sedan får Knowit-koncernen som kund och nya medarbetare känns nästan overkligt bra, säger Johan de Verdier, VD för Candidator.

Patrik Syrén, informationsansvarig, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30
Per Wallentin, vd och koncernchef, Knowit AB, 073-074 68 60
Henrik Lie-Nielsen, vd Knowit AS, +47 924 04 152

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar inom IT, Digital & Design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1800 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, och Ryssland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.

Taggar: