14 miljoner extra till nära vård

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade igår att lägga 14 miljoner extra på den nära vården. Detta för att bättre kunna erbjuda tidiga insatser vid psykisk ohälsa samt förbättra samverkan kring patienter med komplexa vårdbehov.

Satsningar har gjorts tidigare och under 2016 satsade hälso- och sjukvådsnämnden 10 miljoner på tidiga insatser vid psykisk ohälsa.

- Vi ser att allt fler lider av någon typ av psykisk ohälsa. För att kunna möta detta är det viktigt att vi satsar på tidiga insatser för att fånga upp individerna snabbt. Därför lägger vi ytterligare fyra miljoner på detta under 2018, säger Torbjörn Holmqvist (S), regionråd

Koalition för Östergötland har sett att samverkan kring patienter med komplexa vårdbehov behöver stärkas. Det handlar ofta om äldre patienter som är i behov av ytterligare insatser efter utskrivning från slutenvård.

- Vi behöver förbättra samverkan vid utskrivning från slutenvården. Ingen ska falla mellan stolarna när det behövs vårdinsatser även efter slutenvården. I detta ingår även att vi stärker den geriatriska komptensen i de mobila teamen som kan ge äldre vård i hemmet. Totalt kommer vi att satsa 10 miljoner extra på detta under 2018, säger Torbjörn Holmqvist (S), regionråd

För mer information, kontakta: Torbjörn Holmqvist (S), regionråd, 070-652 24 24