Insatser för en effektivare vård

I nästa vecka fattar regionstyrelsen beslut om sin verksamhetsplan för nästa år och i den ingår en fördjupad satsning i syfte att öka kvaliteten och förbättra ekonomin i vården. Detta för att kunna möta de ökade behov som finns när det samtidigt inte lika självklart sker en ökning av intäkterna. En hel del har gjorts och mycket är på gång men utväxlingen måste bli större och under nästa år sätts ljuset på just detta.

Satsningen är en fortsättning och en fördjupning av de insatser Koalition för Östergötland gjort under mandatperioden i form av exempelvis ny organisation för primärvården, kompetensförsörjning, operationsresurser, vårdplatser och samverkan med kommunerna kring utskrivningsklara, säger Mats Johansson (S), regionstyrelsens ordförande

Genom att området tydligt pekas ut som insatsområde förväntar vi oss ett arbete som leder fram till att nya förslag genereras och som i sin tur kan få effekt på såväl vårdekonomi som vårdkvalitet, säger Mats Johansson (S), regionstyrelsens ordförande

För mer information, kontakta: Mats Johansson (S), 072-5417589