Jämn könsfördelning i börsbolagens styrelser

Bolagsstyrningskoden föreskriver sedan den infördes att sammansättningen av börsbolagens styrelser ska präglas av mångsidighet och bredd avseende kompetens, erfarenhet och bakgrund och att en jämn könsfördelning ska eftersträvas. Valberedningarna ska i sina motiveringar beakta kodens föreskrift om könsfördelning. Kollegiet för svensk bolagsstyrning redovisar i dag skärpningar i svensk kod för bolagsstyrning med syftet att förbättra könsfördelningen i börsbolagens styrelser.

– Det är Kollegiets övertygelse att dessa regler kommer att ytterligare öka andelen kvinnor i börsbolagens styrelser sammantaget så att bolagen med sikte på 2020 når en betydligt jämnare könsfördelning, säger Kollegiets ordförande Arne Karlsson.

– Vi ser nu en ökning av andelen kvinnor sammantaget i börsbolagens styrelser till ca 30 procent i de större bolagen och ca 25 procent i genomsnitt. Kollegiet anser ändå att utvecklingen går för långsamt och konstaterar att många valberedningar inte lever upp till kodens krav om motiveringar vad gäller könsfördelning. Vi vill att ägarna påskyndar utvecklingen mot ca 40 procents andel för det minst företrädda könet sammantaget i börsbolagens styrelser år 2020. Redan år 2017 bör de stora bolagen i genomsnitt ha nått ca 35 procent och de mindre närmat sig 30 procent, säger Arne Karlsson.

Kollegiet har beslutat om tre strategiska initiativ för att nå en acceptabel könsfördelning i börsbolagens styrelser sammantaget med de variationer mellan bolag som kan bero på förhållandena i varje enskilt fall:

1. Förtydligade principer. God bolagsstyrning innebär att bolagen för ägarna ska skötas hållbart och ansvarsfullt för att åtnjuta lagstiftarnas och allmänhetens förtroende och på ett effektivt sätt för att kunna locka investeringskapital. Härigenom tryggas näringslivets frihet att utvecklas och dess försörjning av riskkapital och kompetens. Ett breddat rekryteringsunderlag ger goda förutsättningar för bolagen att utvecklas på bästa möjliga sätt.

2. Skärpta regler. Valberedningarna är ägarledda och de åläggs nu:
att analysera styrelsens utvärdering också i perspektivet av jämn könsfördelning,
att i förslag till styrelseval i anslutning till kallelse till bolagsstämma tydligt motivera sina överväganden mot bakgrund av kodens krav om att eftersträva en jämn könsfördelning i styrelsen och
att vid bolagsstämman särskilt redovisa hur den arbetat för att eftersträva en jämn könsfördelning i styrelsen, vilket därmed blir en bolagsstämmofråga.

3. Stödjande aktiviteter. Kollegiet kommer att genomföra särskilda aktiviteter tillsammans med större ägare och valberedningarna, avser att noga följa upp att reglerna får effekt och är berett att överväga ytterligare åtgärder.

– Vi utgår från att ägare med ambitiösa policys på jämställdhetens område välkomnar dessa skärpningar och att ägare och bolag tar de nya reglerna på största allvar. Detta är ett gemensamt ansvar för att visa att självregleringen är effektiv, säger Arne Karlsson.

– Att stärka kvinnors ställning i företagen är ett bredare arbete än val till styrelse. Många börsbolag bedriver ambitiösa jämställdhetsaktiviteter för att bredda rekryteringsunderlaget till ledningspositioner och styrelseplatser och jag hoppas att fler tar efter, säger Arne Karlsson.

De nya reglerna återfinns i sin helhet på Kollegiets hemsida. De kommer att träda i kraft samtidigt med de övriga justeringar i koden som Kollegiet sedan en tid arbetar med, dock senast den 1 januari 2015.

Ytterligare information:
Arne Karlsson, ordförande i Kollegiet för svensk bolagsstyrning, telefon +46 (0) 70-379 79 79
www.bolagsstyrningskollegiet.se