Beslut om Sälkutarna Anders och Benjamin på Kolmården

Under eftermiddagen fick vi det efterlängtade beslutet av Naturvårdsverket att vi får fortsätta att vårda och rehabilitera de upphittade sälkutarna Anders och Benjamin.

För Anders, som hittades utanför Oxelösund, är läget stabilt och han äter med frisk aptit. Benjamin, som hittades i centrala Norrköping, har en infektion och behandlas därför med antibiotika just nu.

- Vi kommer nu göra vårt yttersta för att sälarna ska återhämta sig. Vi vill att de ska växa till en matchvikt på cirka 50 kg för att sedan till sommaren placera ut dem i havet igen, säger Mats Höggren, zoologisk chef på Kolmårdens Djurpark.

Efter att Naturvårdsverket nu fattat ett beslut fortsätter vi på Kolmården, i samråd med Länsstyrelsen, att rehabilitera sälarna.

För mer information
Mats Höggren, zoologisk chef på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 86, mats.hoggren@kolmarden.com.

För bilder, besök
Pinkod: Benjamin

Silvy Bohlin, pressansvarig

Destination Kolmården är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer och innefattar Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Destinationen ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts tillsammans med Gröna Lund, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria.

Om oss

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Hotellet har 213 rum, flera restauranger, nyrenoverad bad-, spa- & relaxavdelning, konferensavdelning, nattklubb samt en stor barnavdelning med lekrum. Destination Kolmården är en del av Parks & Resorts Scandinavia, som är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin.