Elefantkalven Namsai allvarligt sjuk

Kolmårdens elefantkalv Namsai har drabbats av EEHV; ett artspecifikt herpesvirus som ger ett snabbt och oftast mycket allvarligt sjukdomsförlopp.

Måndagkvällens provsvar bekräftade att det är just EEHV som 3,5-åriga Namsai drabbats av och han får nu intensivvård dygnet runt av Kolmårdens veterinär- och djurvårdsteam. Det finns inget botemedel mot EEHV, dock kan behandlingsmetoder dämpa ett sjukdomsutbrott och elefanten kan överleva om sjukdomen upptäcks i tid och behandling påbörjas snabbt. Bland de elefanter som behandlats har ett fåtal överlevt.

Kort om elefantherpes EEHV:
EEHV kan inte smitta från elefant till människa.
De allra flesta elefanter har herpesvirus latent i kroppen. Det innebär att de är bärare av smittan utan att den brutit ut. Man kan därför inte säga att en anläggning där det skett ett utbrott är kontaminerad eller att det finns en större risk för ännu ett utbrott.
Forskarna är osäkra på exakt vad som triggar igång sjukdomsförloppet.
Kalvar tycks vara mest utsatta av plötsligt herpesutbrott. Det sammanfaller inte sällan med att kalven slutat dia och inte längre är skyddad av moderns antikroppar.
EEHV kan inte upptäckas genom blodprov förrän viruset cirkulerar i blodet i början av ett sjukdomsutbrott.
Vanliga symptom är att djuret slutar äta, får en hög hjärtfrekvens och att tungan färgas lila pga. låg syrenivå i vävnaderna.

Veterinärernas bedömning är att tillståndet är fortsatt kritiskt. Mer information kommer att delges så fort det finns mer att berätta.

Helena Axelsson, Informationsansvarig Kolmården, 010-708 75 37, helena.axelsson@kolmarden.com

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.