Kolmården är en föredömlig djurpark enligt EAZA

EAZA (European Association of Zoos and Aquaria) är världens största djurparksorganisation och kraven för att bli/förbli medlem är höga. För att säkerställa att medlemmarna uppfyller EAZA:s krav genomförs löpande kontroller. I samband med en sådan inspektion i augusti blev utlåtandet att Kolmården är en exemplarisk djurpark och ett föredöme i branschen.

Alla parker som ansöker om medlemskap i EAZA måste uppfylla vissa kriterier. För att kontrollera att en park upp­fyller kraven genomför EAZA en så kallad screening, det vill säga en kontroll och genomlysning av parkens verk­samhet. Punkter som man tittar på under en sådan genomlysning är till exempel djurhållning, personal, ekonomi, utbildning, säkerhet och etik.

I slutet av augusti genomfördes en screening av Kolmården och parken fick ett mycket positivt omdöme där EAZA bland annat uttryckte att Kolmården är en föredömlig djurpark som visar hög standard gällande djurskydd, hägn­ut­för­an­den och besökarupplevelser. Även Kolmårdens arbete med utbildning, bevarande och forskning bedöm­des som mycket hög, där kvalitén på bevarandearbete och forskning anses sär­skilt lovvärt.

Det är självklart hedrande att få ett omdöme som säger att vi är en föredömlig djurpark. Det är också ett kvitto på det arbete vi lagt ner, att vi arbetar seriöst och målmedvetet med forskning, utbildning och bevarande, säger Mats Höggren zoologisk chef på Kolmården.

EAZA uppmärksammade även att Kolmården har ett starkt engagemang för personalen, vilket resulterar i en kunnig, erfaren, öppen och vänlig personal som är engagerade i djurskötsel, besökarnas upplevelser och parkens vidare­ut­veckling. I slutomdömet poängterade EAZA att Kolmården även har starkt ledarskap och en verksamhets­över­gri­pan­de affärspraxis som borgar för att parken förblir framgångsrik och fortsätter uppfylla EAZA:s krav.

Att EAZA ser till djurparkens verksamhet som helhet i sin screening är mycket positivt. Det är många delar som ska samverka för att vi ska kunna bedriva en seriös djurpark och samtidigt leverera upplevelser utöver det vanliga till våra besökare. Vi instämmer helt och hållet i att vår personal gör ett fantastiskt jobb och är en stor del i vår framgång, säger Mats Olsson vd på Kolmården.

EAZA (European Association of Zoos and Aquaria) är världens största djurparksorganisation med 345 medlems­parker i 41 länder. Tillsammans har dessa parker ca 140 miljoner besökare per år.

Mats Höggren, zoologisk chef på Kolmården, 010-708 75 86, mats.hoggren@kolmarden.com
Mats Olsson, vd på Kolmården, 010-708 75 20, mats.olsson@kolmarden.com

För bilder, besök