Kolmården ska rädda noshörningar med stöd från Postkodstiftelsen

Kolmården arbetar aktivt med bevarande av hotade djurarter, dels i djurparken men också på plats ute i det vilda. De senaste fyra åren har man deltagit i utvecklingen av ny teknik som ska bidra till att skydda noshörningar i Nguliareservatet i Kenya. Postkodstiftelsen har nu beviljat Kolmårdens Insamlingsstiftelse betydande medel för att fortsätta stödja det avgörande arbetet för djurlivet i Ngulia och i förlängningen hela Afrika.

Projektet syftar till att förenkla arbetet för parkvakterna i naturreservatet – det handlar om GPS-sändare på djuren knutna till en mobilapp, drönare med övervakningsutrustning och infraröda kameror.

-Alla behövs för att rädda noshörningarna i världen. Med insamling och engagemang från våra givare och partners kan vi göra mer, säger Gunilla Carlsson, Ordförande i Kolmårdens
insamlingsstiftelse.

Kolmården arrangerar i helgen Rhino Weekend i samband med internationella noshörningsdagen för att uppmärksamma den stora framgången i projektet och för att presentera stödet från Postkodstiftelsen.

-På Kolmården kan vi utveckla teknik som stärker parkvakterna i Kenya i deras svåra och farliga arbete. Det känns fint att denna helg få uppmärksamma detta lite extra, säger Gunilla Carlsson.

Välkommen på pressträff i Kolmården lördagen den 23 september klockan 14.30. Medverkar gör bland andra Gunilla Carlsson, fd. biståndsminister och Ordförande i Kolmårdens Insamlingsstiftelse samt Fredrik Gustafsson, Projekt Ngulia, Professor vid Linköpings Universitet. OSA senast 22 september.

För mer information och föranmälan kontakta:
Rickard Sjödén, Pressansvarig 010-708 7536 rickard.sjoden@kolmarden.com
Bilder: http://kolmarden.com/mediabank

Destination Kolmården är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer och innefattar Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Destinationen ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts tillsammans med Gröna Lund, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria.