Nu öppnar berg- och dalbanan Wildfire!

Tisdagen den 20 juni öppnar Kolmården berg- och dalbanan Wildfire igen. Det står klart efter att Norrköpings kommunfullmäktige idag antagit detaljplanen.

Äntligen får vi öppna Wildfire för våra gäster igen, helt underbart! Att kunna bjuda de som besöker oss på en adrenalinkick i form av en berg- och dalbana i absoluta världsklass känns givetvis fantastiskt. Många med oss har längtat efter det här beskedet; alltifrån berg- och dalbaneentusiaster till ungdomar och barnfamiljer, så nu kör vi så det ryker” säger Niclas Palmqvist, tillträdande VD för Kolmården.

Med en topphastighet på över 110 km/h är den Europas snabbaste berg- och dalbana i trä och bjuder åkaren på hisnande utsikt över Bråviken, innan banan dyker 50 meter nedåt i en nära nog vertikal lutning. Wildfire öppnade första gången den 28 juni 2016 och utsågs i höstas till Europas ”Best new coaster” vid den årliga branschmässan för nöjesparker. Precis som Kolmårdens övriga åkattraktioner ingår Wildfire i entrépriset.

Kort fakta om Wildfire
Topphastighet: 113 km/timme
Banans längd: 1 300 meter
Höjd: 57 meter
First drop: 49 meter och en lutning på 83 grader
Inversioner (du åker upp och ner): 3 stycken
Airtime (känslan av viktlöshet): 12 gånger
Åktid: 120 sekunder
Sittplatser per tåg: 24 personer
Längdgräns: 120 cm
Tillverkare: Rocky Mountain Construction (USA)

För mer information, kontakta gärna:
Helena Axelsson, Informationsansvarig Kolmården 010-708 7537 helena.axelsson@kolmarden.com
Niclas Palmqvist, tillträdande vd Kolmården 010-708 7732 niclas.palmqvist@kolmarden.com

Bilder: http://kolmarden.com/mediabank

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.