Pressinbjudan: Regionalt samarbete för att rädda Afrikas noshörningar

Project Ngulia, med bas i Östergötland drivs av Linköpings Universitet i samarbete med Kolmården och arbetar aktivt för att rädda Afrikas noshörningar från utrotning.

Project Ngulia använder sig av modern teknik för att övervaka och skapa nya möjligheter att skydda noshörningarna från tjuvjägare. Nu bjuder vi in till workshop för att diskutera de fyra åren av projektet som gått, hur långt vi har kommit och hur avgörande samarbetet mellan Östgötska aktörer och organisationer i Kenya kommit att bli för noshörningarna i Nguliareservatet.

Medverkar gör bland andra:

Dr. Joe Sang, Kenyas ambassadör

Mr. Lameck Nthekela, Botswanas ambassadör

Landshövding Elisabeth Nilsson

Gunilla Carlsson, fd. biståndsminister

Lars Stjernqvist, Norrköpings kommun

Anders Ynnerman, Professor vid Linköpings Universitet

Fredrik Gustafsson, Professor vid Linköpings Universitet

Gunnar Bark, Ericsson

Tid och plats:

14 maj, 09.00-17.30

Vildmarkshotellet

Du är välkommen att delta hela eller delar av dagen. OSA senast 11/5.

Program:

Se bifogad fil.

För mer information och OSA:

Rickard Sjödén, Pressansvarig

Rickard.sjoden@kolmarden.com

Om oss

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Hotellet har 213 rum, flera restauranger, nyrenoverad bad-, spa- & relaxavdelning, konferensavdelning, nattklubb samt en stor barnavdelning med lekrum. Destination Kolmården är en del av Parks & Resorts Scandinavia, som är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin.