SAMBAHs fältarbete snart avslutat – det finns tumlare i Östersjön!

I nästan 2 år har SAMBAH-projektet (Static Acoustic Monitoring of the Baltic Harbour porpoise) hållit igång 300 passiva akustiska klickdetektorer, s k CPODs. I maj tas de upp för sista gången, men redan nu kan det konstateras att det finns tumlare i Östersjön.

Östersjötumlaren är akut hotad, men denna klassning baseras på mycket bristfälliga data. Att veta hur många – eller hur få – tumlare det finns, är nödvändigt för en sund förvaltning av populationen.

CPOD’ar loggar de ekolokaliseringsklick som tumlarena sänder ut för att navigera och hitta fisk att äta. Så snart den första omgången CPOD’ar hade plockats upp för batteri- och minneskortsbyte sommaren 2011, började media och den intresserade allmänheten fråga: Finns det några tumlare i Östersjön? Var finns de? Hur många är det? Redan nu kan forskarna svara att det finns tumlare, men det är glest mellan dem! För att kunna svara på var de finns och hur många de är krävs den fullständiga statistiska bearbetningen. Denna kommer att göras under de närmaste två åren och ska resultera i utbredningskartor samt en uppskattning av det totala antalet tumlare i Östersjön. Dessutom ska den visa de eventuella effekterna av en rad olika mänskliga aktiviteter och miljövariabler. Vad som kan sägas så här långt är att tumlarklick har registrerats i de flesta delarna av Östersjön och som väntat är det mer i södra delen, men också oväntat många på de grunda bankarna söder om Gotland. Den nordligaste detektionen gjordes i finska farvatten.

Redan nu kan SAMBAH-data komma till praktisk nytta. Forskarna har nämligen funnit en tydlig säsongsvariation i tumlarnärvaro i farvattnen runt Kriegers Flak där man nu projekterar flera stora vindkraftparker. SAMBAH-data kan hjälpa byggföretagen att minimera de skadliga effekterna på tumlare genom att tajma den bullriga byggnationen av vindkraftverken till perioder med få tumlare i området.

Den 15 april organiserar SAMBAH-forskarna ett möte i Göteborg med marina intresseorganisationer och havs- och miljömyndigheter från Östersjöländerna för att diskutera hur SAMBAH-resultaten ska kunna användas på bästa sätt för att skydda den hotade tumlarpopulationen i Östersjön. Målsättningen är att inleda en dialog med dessa grupper. Det slutliga målet är att komma fram till hur tumlare ska kunna leva ett bra liv i Östersjön tillsammans med yrkesfiskare, fraktfartyg, fritidsbåtar, olje- och gasprospektering, etablering av vindkraftverksparker och andra mänskliga aktiviteter ute till havs.

Mats Amundin, Kolmårdens Djurpark, 010-798 75 47 (mats.amundin@kolmarden.com)
Erland Lettevall, Havsmyndigheten, 010-698 62 19, 0702-48 66 95 (erland.lettevall@havochvatten.se)
Ida Carlén, AquaBiota Water Research, 070-313 30 67 (ida.carlen@aquabiota.se)

Besök, http://kolmarden.qbank.se/v2.6/mb.php?h=25a360f7d122ac09ce92e5b8752360f6