Stor yrkesskicklighet när Bamsemiljöer skapas på Kolmården

Just nu är det full fart på Kolmården där nya Bamses Värld håller på att byggas. För att skapa den tematiserade sagovärlden används bland annat en teknik där stålramar och betong utgör stommen. För detta specialarbete har Kolmården anlitat Jora Vision.

Mycket av idéerna och grundtankarna till hur Bamses Värld ska se ut är hämtat från långfilmen "Bamse i Tjuvstaden" och dessa idéer har sedan anpassats för att smälta in i Kolmårdsnaturen så mycket som möjligt. Faktum är att det som ser ut som trä och riktiga stenar i många fall är konstgjort, eller snarare handtillverkat.

– För att skapa dessa naturtrogna byggnader och miljöer börjar vi med en stålram. På ramen fäster vi sedan ett stål-nät där betong kan fästa. På nätet läggs ett första betonglager som i stora drag skapar de konturer och former vi vill få fram. När det torkat, sprutar vi på ett nytt lager med betong med färg i. Därefter är det dags för skulptörerna att skapa texturen, det vill säga linjer och detaljer i betongen, förklarar Mo El Mazouz kreatör på Jora Vision.

Det krävs mycket jobb och stor yrkesskicklighet för att allt ska se så naturligt ut som möjligt och för att helheten ska hålla ihop.

– Det är magiskt att se hur de skickliga kreatörerna skapar byggnader i betong som ser så naturtrogna ut och vi ser redan nu hur helheten kommer att te sig. De barn som besöker Bamses Värld kommer garanterat att mötas av en fantastisk värld, säger Niclas Palmqvist operativ projektledare för Bamses Värld.

Jora Vision är designansvariga för Bamses Värld, som just nu håller på att byggas på Kolmården, vilket innebär att de tar ett helhetsansvar för designen - från idé och ritningar fram till slutlig produktion och färdigställande. Hela byggprojektet är på 1,5 år och premiär av Bamses Värld är beräknat till 1 maj 2015.

Niclas Palmqvist, operativ projektledare av Bamses Värld på Kolmården, 010-708 77 32,
niclas.palmqvist@kolmarden.com

Bild & film
För bilder och film, besök

Jora Vision är ett ledande företag inom den europeiska och asiatiska nöjesindustrin och deras mål är att skapa hisnande upplevel-ser, miljöer och attraktioner. De har ett brett utbud av tjänster inom design, projektledning och produktion – en kombination som gör dem till världsunika skapare av tematiserade byggnader och områden. När Kolmården byggde linbanan Safari, som hade premiär 2011, stod Jora Vision för designen av linbanans stationshus.

Silvy Bohlin, pressansvarig