Veterinär på maratonuppdrag i Kenya

Louise Guevara, veterinär på Kolmården, spenderar midsommarhelgen långt ifrån sill och små grodorna. Istället åker hon till Lewa i Kenya för att hämta hem resultatet från de herpes-prover från zebror som hon tog i området 2014 och samtidigt samla in pengar till wildlife conservation, skolor och utbildning i landet genom att delta i Safaricom Marathon.

Proverna från 2014 tog Louise på vilda Grevyzebror i Lewa med syfte att ta reda på om de vilda zebrorna utsatts för samma typer av herpesvirus som hittats på enstaka grevyzebror på Kolmården

-Projektet med zebra-proverna startades redan 2014 och det är med stor spänning jag nu åker tillbaka till Kenya för att hämta hem provresultaten av analyserna som körs på International Livestock Research Institute (ILRI) i Nairobi och slutföra sammanställningen av studien, säger Louise Guevara.

Samtidigt som Louise är i Kenya går Safaricom Marathon av stapeln, rakt igenom Lewa nationalpark, utan några som helst barriärer mellan löparna och djuren. Helikoptrar och parkvakter håller koll på och håller undan potentiella farliga djur. Loppet beskrivs av tidningen Runners World som ”One of the top 10 races to run in your life” och bidragen från loppet räcker bland annat för att ge 140 parkvakter lön för att kunna skydda djuren från t.ex. tjuvjägare. Förutom anmälningsavgiften måste nämligen varje deltagare söka sponsorer för minst 1000 brittiska pund. I Louises fall är det Kolmårdens Insamlingsstiftelse (KIS) som står som huvudsponsor, men hon får även stöd av Husaby Hästklinik.

-Jag älskar att springa och har drömt om att få göra en safari utan att sitta i en bil. Nu får jag möjlighet att bidra till denna fantastiska insamling och samtidigt njuta av en härlig löpupplevelse på savannen, säger Louise.

För ytterligare information, kontakta:
Louise Guevara, veterinär Kolmården, 010-708 7562 louise.guevara@kolmarden.com

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.