Kommentar till artikel i GP om Lotteriinspektionens övervägande om varning av Kombilotteriet

Lotteriinspektionen överväger att varna Kombilotteriet då lotteriet har brutit mot villkor 6.2 i lotteritillståndet under den tid som granskats (maj-augusti 2016). Villkoret reglerar information om förmånstagare i försäljningsmaterialet.

– Vi ser allvarligt på övervägandet om varning. Vi ska leva upp till de krav som ställs i vårt lotteritillstånd. En rad åtgärder har därför redan vidtagits. Vi har även bett att så snabbt som möjligt få ett möte med Lotteriinspektionen för att få klargjort hur vi ska leva upp till kraven i tillståndet så att inga tveksamheter uppstår igen, säger Anders Johansson, lotteriföreståndare i Kombilotteriet.

Kombilotteriet har funnits på den svenska spelmarknaden i 35 år och har alltid varit angelägna om att sälja lotter på ett tryggt och ansvarsfullt sätt.

– Vi är måna om att ge lottköpare korrekt och tydlig information så att de kan ta välinformerade beslut om sina lottköp. Under den period som Lotteriinspektionen har granskat har information om lotteriets förmånstagare funnits med i bekräftelsebrev och allmänna villkor. Lotteriinspektionens övervägande om varning visar att det inte är tillräckligt. Därför kommer vi att tydliggöra lotteriets förmånstagare i flera steg i försäljningskedjan.

Lotteriinspektionen väntas fatta ett beslut i ärendet inom den närmsta veckan. Kombilotteriet önskar i framtiden en kontinuerlig dialog med inspektionen för att säkerställa att lotteriet uppfyller kraven i tillståndet.

Anders Johansson, Lotteriföreståndare Kombilotteriet

Telefon: Nås via Eric Widegren, pressansvarig (0729 23 99 24)

Kombilotteriet , Drömreselotteriet och Motorlotteriet   är produkter från Kombispel och utgör tillsammans ett av Sveriges största prenumerationslotterier. Varje månad lottar vi ut fyra miljonvinster på en vinstplan som bygger på 225 000 lotter. Det gör oss till det prenumerationslotteri i Sverige som ger dig störst chans att bli miljonär! 2014 var omsättningen nästan 400 miljoner kronor.  Förmånstagare och ägare till lotteriet är Socialdemokratiska Arbetarepartiet (SAP) och Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund (SSU).

Kombispel har bedrivit lotteriverksamhet sedan 1956. Idag arbetar bolaget inom flera olika verksamhetsområden i spelbranschen, där Kombilotteriet är vår mest framgångsrika produkt men som fått framgångsrika efterföljare i Drömreselotteriet och Motorlotteriet. I Kombispels spelportfölj finns även skraplotterna Femman och Glädjelotten och sedan 2012 har vi ett samlat produktsortiment på kombispel.se. Förmånstagare och ägare till Kombispel är Socialdemokratiska Arbetarepartiet (SAP) och Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund (SSU). För mer information besök www.kombispel.se