Kommunikationspris till Svenska FN-förbundet

Svenska FN-förbundet vann kommunikationspris för sitt sätt att visa krigets okända lidande på utomhustavlor. Personliga tillhörigheter från offren i krigets Georgien blev basen i kampanjen signerad reklambyrån Ogilvy.

Många känner inte till det enorma, civila lidandet i Georgien efter kriget. Somliga städer bombades till grunden, tusentals människor omkom och idag finns det över 280 000 interna flyktingar på olika förläggningar runtom i landet.

För att visa sanningen med högsta möjliga trovärdighet, åkte Svenska FN-förbundet och deras reklambyrå Ogilvy till Georgien. Bland ruinerna samlade man personliga tillhörigheter som tillhört krigets offer. Vi besökte också familjer och fick föremål som tillhört deras nära anhöriga. Tillsammans med en kortfattad bakgrundsförklaring placerade vi sedan de fysiska föremålen i stortavlor, som bevis för det dolda civila lidandet.

Juryns motivering: Vissa saker glömmer man aldrig. Det här är en sån sak. Förpackad i en utomhustavla på en gata i Stockholm. Reklam när den når som djupast och stannar som längst.

Juryn i Guldägget består av några av Sveriges bästa copywriters, art directors, kommunikationsexperter, designer och PR-konsulter. Tävlingen arrangeras av Sveriges Reklamförbund.

Alla vinnare i Guldäggets utomhuskategori 2009:

Guld
Det okända lidandet / Svenska FN-förbundet / Ogilvy

Silver
Big Tasty / McDonald's Hamngatan / DDB Stockholm
Skadereglering / Åhléns / King

Diplom
Begränsad upplaga / Nordiska Kompaniet / Lowe Brindfors
En glimt av Zlatan / Nike / Scholz & Friends Stockholm AB
Från singel till familj / Skoda Sverige / DDB Stockholm
Guldfisk / UHU Sverige AB / Storåkers McCann
Kina på NK / Nordiska Kompaniet / Lowe Brindfors