Bättre samverkan inom byggstandardiseringen stärker svenska företag och samhällsintressen

Report this content

Kommittén för modernare byggregler har idag lämnat över sitt delbetänkande om byggstandardisering till bostads- och digitaliserings-minister Peter Eriksson.

– Vi har kommit fram till att det behövs en stärkt samverkan mellan samhällsbyggnadsbranschen, staten och standardiseringsorganisationen Swedish Standards Institute (SIS) för att svenska företags- och samhällsintressen ska tas tillvara i internationell, europeisk och nationell byggstandardisering, säger Kurt Eliasson och Anna Sander, utredare.

Kommittén presenterar tre förslag:

·        En särskild nationell samordnare för byggstandardiseringen

·        Ett nationellt myndighetsråd för byggstandardisering

·        Tydligare krav för regeringens medfinansiering av SIS

Kommitténs förslag ger förutsättningar för stärkt samverkan mellan aktörer och effektiviserat statligt arbetet med byggstandardiseringen.

– Ett bättre fungerande standardiseringsarbete inom byggområdet är en förutsättning för att stärka de svenska företagens konkurrenskraft och för att import- och exportmarknaden ska fungera. Det påverkar bostadsbyggandet på längre sikt, säger Kurt Eliasson, utredare.

Förslagen bidrar till ökat deltagande från branschens och staten i arbetet med att ta fram standarder, större kunskap om standardisering och ökad användning av standarder.

– Ett ökat statligt engagemang och villkorad medfinansiering säkerställer att samhällsintressen så som säkerhet, miljö, hälsa och tillgänglighet tas tillvara i byggstandardiseringen, vilket i förlängningen påverkar de enskilda konsumenterna, säger Anna Sander, utredare.

Kontakt:

Kurt Eliasson
Utredare
kurt.eliasson@regeringskansliet.se

Anna Sander
Utredare
anna.sander@regeringskansliet.se

Anna-Maria Engqvist
anna-maria.engqvist@regeringskansliet.se
www.modernarebyggregler.se
Regeringskansliet, N 2017:05, kv. Garnisonen, 103 33 Stockholm
Besöksadress: Karlavägen 100 A, plan 8

Kommittén för modernare byggregler är utsedd av Näringsdepartementet och arbetar fram till den 13 december 2019. Kommitténs uppdrag är att se över och modernisera delar av plan-och bygglagen, delar av plan- och byggförordningen och Boverkets byggregler, i syfte att gynna ökad konkurrens och ökat bostadsbyggande. Utredare för kommittén är Kurt Eliasson, tidigare vd för SABO och Anna Sander, projektchef för stadsutvecklingsområdet Rosendal i Uppsala kommun. Läs mer om uppdraget på www.modernarebyggregler.se

Taggar:

Snabbfakta

Kommittén för modernare byggregler presenterar tre förslag i sitt betänkande om standardiering: 1 En särskild nationell samordnare för byggstandardiseringen. 2. Ett nationellt myndighetsråd för byggstandardisering 3. Tydligare krav för regeringens medfinansiering av SIS

Citat

Ett bättre fungerande standardiseringsarbete inom byggområdet är en förutsättning för att stärka de svenska företagens konkurrenskraft och för att import- och exportmarknaden ska fungera. Det påverkar bostadsbyggandet på längre sikt.
Kurt Eliasson, utredare
Ett ökat statligt engagemang och villkorad medfinansiering säkerställer att samhällsintressen så som säkerhet, miljö, hälsa och tillgänglighet tas tillvara i byggstandardiseringen, vilket i förlängningen påverkar de enskilda konsumenterna.
Anna Sander, utredare