40 kommuner om maxtaxan

40 kommuner om maxtaxan: -Troligen fler barn på dagis Troligen blir det fler barn på dagis med maxtaxan, men de flesta kommuner avvaktar med åtgärder. Det visar en rundringning som Kommunal gjort. Kommunals förbundsordförande Ylva Thörn säger att maxtaxan är viktig för Kommunals medlemmar och att kommunerna måste skapa förutsättningar så att det blir bra för barnen. Det är troligt att maxtaxan leder till längre vistelsetider och fler barn på dagis. Men de flesta kommuner avvaktar med åtgärder tills det tydligt visat sig vartåt det pekar. Så kan man sammanfatta kommunernas inställning inför maxtaxan, utifrån en rundringning till fyrtio kommuner. Den största betydelsen för barntätheten har en annan del av reformen, nämligen att barn till föräldralediga och arbetslösa på 15 timmar i veckan har rätt till dagisplats. Några kommuner har avsatt extra pengar för nya avdelningar och personal inför förändringarna och några har redan öppnat nya avdelningar. De flesta får dock klara sig med oförändrade resurser, och några ansvariga uttrycker oro för hur den redan hårt ansträngda personalen ska klara ytterligare belastning. -Maxtaxan är en bra reform och mycket viktig för Kommunals medlemmar, eftersom ökade inkomster inte äts upp av ökad dagisavgift. Det betyder mycket för dem som tjänar lite. -Kommunerna måste genomföra reformen så att personalen får förutsättningar att ge barnen omvårdnad av hög kvalitet, säger Kommunals förbundsordförande Ylva Thörn Läs vad de 40 kommunerna har för planer för barnomsorgen efter maxtaxan. www.kommunal.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/26/20011220BIT01400/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/26/20011220BIT01400/bit0001.pdf