Arbetsmiljöarbete kräver ett jämställdhetsperspektiv

Den rapport om kvinnors arbetsmiljö som Arbetsmiljöverket idag släppt, bekräftar med skärpa Kommunals bild av de ojämställda brister som återfinns i kvinnors arbetsmiljöer. Sämre resurser, högre arbetsbelastning och större ohälsotal är den sorgliga vardagen för många i de kvinnodominerade branscherna.

-  Kommunal välkomnar denna rapport, som lyfter den snedvridna och ojämställda bristande arbetsmiljön för kvinnor. Denna problematik är välkänd hos våra kvinnliga medlemmar och Kommunal har länge varit pådrivande i frågan. Det är ett stort framsteg att kvinnors bristande arbetsmiljö nu på allvar lyfts på regeringsnivå, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare Kommunal.

- Det är inte okej att de kvinnor som bär välfärden på sina axlar ska belönas med en sämre arbetsmiljö. Att de ska slitas ut i förtid, ha färre arbetskamrater och högre sjuktal, fortsätter Lenita Granlund.

- Nu ser Kommunal fram emot att regeringen går från problemskrivning till handling – våra kvinnliga medlemmar kan inte vänta längre, avslutar Lenita Granlund.

För mer information:
Kontakta Kommunals pressjour; 010-442 71 30.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se

Taggar: