Avgiften till Kommunals a-kassa sänks med 50 kronor från 1 juli

– Vi är nöjda med att kunna sänka avgiften, det är många som har det tufft där ute. Arbetslösheten stiger och fler varslas. Den här sänkningen gör att fler har råd med den nödvändiga trygghetsförsäkringen som a-kassan innebär i dessa tider, säger Anders Bergström, Kommunals tredje vice ordförande.

– Regeringen har tagit ett steg i rätt riktning. Det behövs många fler steg när det gäller a-kassan och på andra områden. Regeringen kan inte längre blunda för att kommuner och landsting blöder, att fler blir arbetslösa och att den svenska modellen snabbt urholkas, säger Anders Bergström.

Ny kassaföreståndare i Kommunals a-kassa är från och med 1 augusti 2009 Helena Wågberg. Hon efterträder Anita Lundberg som då går över till Fackförbundet Kommunal för att arbeta med andra uppgifter.

För ytterligare pressinformation kontakta: Anette Vahlne, pressekreterare Kommunal: 070-320 48 67