Avtal klart med Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet gällande trädgårdsodling

Kommunal och Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet har idag tecknat ett nytt kollektivavtal för medlemmar inom trädgårdsodlingsområdet. Varslet om strejk vid 19 företag är därmed undanröjt. Avtalet löper från den 1 juni 2010 till och med den 31 maj 2012.

Avtalet innebär bland annat att utgående löner höjs med 0,9 % den 1 augusti 2010 och 2,6 % den 1 juni 2011.

Uppgörelsen är preliminär till dess att Kommunals förbundsstyrelse fattar beslut om avtalet den 9/7.

Avtalet i korthet:

Avtalet löper från den 1 juni 2010 till den 31 maj 2012.

Tarifferna höjs med 275 kr/mån den 1 augusti 2010 och 581 kr/mån den 1 juni 2011. Övriga tillägg höjs med 3,5 % den1 juni 2011.

Bemanningsfrågan är löst enligt tidigare överenskommelser.

Till avtalet förs ytterligare en föräldramånad.

I det nya avtalet kan arbetsgivaren förlägga arbetstiden 05.30 och 18.00.

Vid kallelse till mammografi, cellprov eller PSA-provtagning kan arbetstagaren gå på arbetstid.

Taggar: