Danderyd betalar mest – Malmö minst

Fackförbundet Kommunal har undersökt vilka löner sommarjobbande ungdomar kommer få. Kommunal har rekommendationer på vad som är en skälig lön för ett sommarjobb, men en del kommuner och landsting betalar mycket mindre.

– Att lönerna för sommarjobb varierar är vanligt, men en del av kommunerna och landstingen betalar alldeles för lite . Det är viktigt att ungdomar som för första gången ska ut i arbetslivet får skälig lön och bra arbetsvillkor, oavsett var man bor, säger Maria Hansson, ombudsman Kommunal.

Uppgifterna i undersökningen kommer från Kommunals avdelningar runt om i landet. Det skiljer sig markant mellan olika kommuner. I ett antal kommuner ligger timpriset på 35 kronor i timmen, vilket är betydligt lägre än Kommunals rekommendationer.

Inför varje sommar går Kommunal ut med rekommendationer till kommuner om lägsta löner för feriejobben. Kommunals rekommendationer för feriejobben sommaren 2009:

För feriearbetande 16- och 17-åringar utgår lön med lägst 56:00 kr/tim.
För feriearbetande 18- och 19-åringar utgår lön med lägst 70:00 kr/tim.

Hela sammanställningen med löneuppgifter för varje kommun finns att ladda ned via www.kommunal.se/sommarjobbsloner2009

För ytterligare pressinformation kontakta: Anette Vahlne, pressekreterare Kommunal: 070-320 48 67 Linnea Bergnéhr, pressekreterare Kommunal: 070-209 16 90