”Ett kvitto på undersköterskornas betydelse”

Kommunal välkomnar dagens besked från regeringen om att utreda införande av legitimation för undersköterskor.

- Dagens besked är ett kvitto på undersköterskors kompetens och stora betydelse för kvaliteten i den svenska omsorgen och vården, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

Kommunals kongress 2016 beslutade att driva frågan om att legitimera undersköterskeyrket.

- Det är en fråga som engagerat många medlemmar i Kommunal. Nu gör regeringen precis det som måste göras för att en legitimation ska införas. På kort sikt tydliggörs kompetenskraven och utbildningarna kvalitetssäkras, säger Tobias Baudin.

- På lite längre sikt görs de utredningar som behöver ske för att en legitimation ska bli verklighet. Det är viktigt för patientsäkerheten och för medlemmarna i Kommunal.

Kommunals pressjour 010-442 71 30