Extern utredning vägledning för Kommunal

Kommunals förbundsstyrelse har idag beslutat att inte gå vidare med en skadeståndsprocess mot de tidigare styrelseledamöter i Handelsbolaget Lyran samt tidigare förbundsordförande Annelie Nordström som av kongressen i juni 2016 inte beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015.

En extern utredning, som den nya förbundsstyrelsen tog initiativ till kort efter att man tillträtt, har nu redovisat sitt resultat och var en viktig del av beslutsunderlaget.

- Den nya styrelsen för Handelsbolaget Lyran fick i uppdrag av Kommunals nya förbundsstyrelse att gå till botten med frågan. En skadeståndsrättslig utredning av de förhållanden som revisorerna anmärkt mot har nu gjorts. Den visar att sannolikheten för att med framgång driva en skadeståndsprocess är mycket låg, säger Johan Hessius, advokat och ny ordförande i Handelsbolaget Lyran.

Frågan aktualiserades våren 2016 efter en granskning av Kommunal och Handelsbolaget Lyran. Dåvarande förbundskassör Anders Bergström samt dåvarande ordförande Annelie Nordström lämnade sina uppdrag som en följd av det som framkom i granskningen.

Kommunals revisorer lyfte i revisonen fram personer som haft ett fördjupat ansvar för Lyran och dess verksamhet och rekommenderade att dessa skulle nekas ansvarsfrihet, vilket kongressens ombud valde att följa.

- Att någon nekas ansvarsfrihet är en tydlig markering om missnöje med utfört arbete. För mig som ny ordförande, och för nya förbundsstyrelsen, var därutöver en grundlig genomgång av juridisk expertis nödvändig som beslutsunderlag. Det fick vi nu. Jag känner mig trygg med att vi tar ett väl avvägt beslut när vi väljer att inte lägga mer resurser på att försöka driva frågan vidare, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

- Likaså har det för mig och den nya styrelsen varit prioriterat att rätta till de allvarliga brister som framkom i samband med granskningen av Kommunal och handelsbolaget Lyran.  Vi har nu bland annat en rad nya policy-dokument och en inrättad visselblåsfunktion. Det som skedde ska inte kunna ske igen och min bedömning är att vi tagit flera viktiga steg för att undvika det, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

Kontakt:

Fredrik Kornebäck
fredrik.korneback@kommunal.se

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre. www.kommunal.se