Extra lönesatsning för undersköterskor inom privat vård

Idag tecknar fackförbundet Kommunal ett nytt kollektivavtal med KFS för anställda inom samhällsnyttiga bolag. Avtalet ger löneökningar med ett utrymme om lägst 520 kronor per heltidsanställd medlem. Utöver detta görs en extra undersköterskesatsning på 400 kronor, som är individgaranterad.

– Det här är ett stort steg mot mer jämställda löner, även för de medlemmar som arbetar inom privat vård. Det är det första avtalet där undersköterskesatsningen fastställs även bland arbetsgivarorganisationerna inom privat sektor och det är en framgång, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare på Kommunal.

Med undersköterska avses, i det nya avtalet, den medlem som har undersköterskeutbildning och som i sin tjänst arbetar med undersköterskeuppgifter till minst 50 procent, samt i de fall där arbetsgivaren för tjänsten kräver undersköterskeutbildning oavsett titulatur.

– Vi är mycket nöjda med avtalet. Vi har fastställt en bredd i titulaturen som gör att en betydande andel av medlemmarna kommer att omfattas av den extra lönesatsningen, säger Lenita Granlund.

Särskilda ersättningar för färdtid, jour, beredskap och förskjuten arbetstid räknas upp med 2,2 procent från den 1 april 2016. Avtalet löper från den 1 april 2016 till och med den 31 mars 2017.

För mer information, kontakta Kommunals presstjänst: 010-442 71 30.

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Taggar: