Kollektivavtal klart för anställda i friskolor

Kommunal och Almega Tjänsteföretagen har tecknat ett nytt avtal för anställda i privata friskolor och förskolor. Avtalet är treårigt och innehåller löneökningar och låglönesatsning i nivå med det så kallade märket.

Avtalet rör drygt 5000 medlemmar i Kommunal i fristående skolor och förskolor. Kommunal organiserar bland annat barnskötare, elevassistenter, fritidsledare, kockar, kökspersonal, vaktmästare och lokalvårdare.

Avtalet är det sista som Kommunal tecknar med Almega under den här avtalsrörelsen.

- För Kommunal har det varit en självklarhet att våra medlemmar ska ha löneökningar motsvarande vad andra på arbetsmarknaden fått. Det har vi nu fått även i det här avtalet. Det är bra att vi är överens med arbetsgivarna om det, säger Lenita Granlund, Kommunals avtalssekreterare.

Enligt avtalet höjs lönerna med i snitt 1660 kronor under avtalsperioden, fördelat på 560 kronor från den 1 november 2017, 510 kronor den 1 november 2018 och 590 kronor den 1 november 2019. Avtalet ger också höjningar av lägstalöner och ersättningar med 6,5 procent under avtalsperioden.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30