Kommunal: ”Arrogant” driva igenom budgetförslag utan ny regering

Tobias Baudin, ordförande för Kommunal, kräver större satsningar på välfärden av de svenska riksdagspartierna. Medlemmarna i Kommunal larmar om att de har för få kollegor.

- Välfärden behöver mer resurser, inte attacker på den svenska modellen, säger han inför dagens budgetomröstning i riksdagen.

Enligt Kommunals beräkningar behövs ytterligare 135 000 anställda i Sveriges välfärd under den kommande mandatperioden. I Kommunals stora medlemsundersökning uppger nästan varannan undersköterska att bemanningen i äldreomsorgen är så låg att det innebär en risk för de äldre. Var tredje barnskötare i förskolan vittnar om så låg bemanning att det varje vecka är risk för barnen.

- De yrkesskickliga medlemmarna i Kommunal har skickat en tydlig larmsignal till Sveriges politiker: de behöver fler kollegor. Det behövs mer resurser till välfärden. Jag har svårt att se att stora skattesänkningar är rätt väg att gå för att det ska bli verklighet.

- Vid eftermiddagens riksdagsomröstning ser det ut som att Moderaternas budgetmotion går igenom. I den finns flera förslag som skulle rubba maktbalansen på arbetsmarknaden. Jag tycker självklart att det är en djupt orättvis politik. Men jag tycker också att det är arrogant att lägga fram sådana skarpa förslag i ett läge när Sverige ännu inte har en ny regering på plats.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30