Kommunal delaktig i snabbspår inom djursjukvården

Bristen på djursjukskötare i Sverige är akut. Detta möter Kommunal, tillsammans med Veterinärförbundet och Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, genom att ta fram ett snabbspår för nyanlända veterinärer. Dessa personer kan genom snabbspåret omskola sig till djursjukskötare, som i dag är ett bristyrke i Sverige.

-Djursjukskötare är ett bristyrke på den svenska arbetsmarknaden. Genom denna överenskommelse skapar vi en plattform för snabb etablering på arbetsmarknaden där individens kompetens och kunnande kan komma till sin rätt på ett bra och effektivt sätt, säger Lisa Bengtsson, tredje vice Kommunal.

Arbetsmarknadens parter tar på sig att identifiera och åtgärda de hinder som finns för att nyanlända veterinärer och akademiker ska kunna komma in på arbetsmarknaden som djursjukskötare. I snabbspåret ingår matchning, utbildning, praktik, samt examination.

Kommunal och SLA ska sprida information till våra medlemmar, det vill säga arbetsgivare, fackligt förtroende­valda och fackliga medlemmar, om snabbspår för djursjukskötare. Parterna ska också verka för att praktikplatser samt handledare finns tillgängliga.

- Snabbspåret kommer skapa bra möjligheter för nyanlända att få in en fot på arbetsmarknaden. Kommunals förtroendevalda och medlemmar har ett viktigt uppdrag i processen och kommer vara aktiva på arbetsplatserna i att hjälpa till under praktiken och informera om fackliga rättigheter, avslutar Lisa Bengtsson.

För mer information, kontakta Kommunals presstjänst: 010-442 71 30

www.kommunal.se

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Taggar: