Kommunal förlänger sitt största kollektivavtal med ett år

Kommunal är överens med SKL, Sveriges Kommuner och landsting, om att förlänga kollektivavtalet för anställda i välfärden med ytterligare ett avtalsår. Det möjliggör extra satsningar för flera av Kommunals yrkesgrupper.

I april förra året tecknade SKL och Kommunal ett treårigt avtal som sträcker sig fram till 2019. Avtalet innehöll reallöneökningar åt alla medlemmar och en särskild extra satsning på undersköterskors löner med 830 kronor på tre år. Nu är parterna överens om att förlänga avtalet med ytterligare ett avtalsår till den 30 april 2020. Dessutom har lönenivåerna för 2017-2019 definierats i kronor.

- Vårt arbete mot värdediskriminering och för jämställda och rättvisa löner fortsätter. Kommunal fick fram en historisk satsning på undersköterskor 2016. Nu kan vi fortsätta det arbetet och höja fler yrkesgrupper med extra satsningar 2019. Det är det främsta skälet till att vi förlänger avtalet med SKL. Det finns också ett värde i att Kommunals största avtal är i fas med hur andra avtal på arbetsmarknaden löper, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin.

- Statistiken över undersköterskesatsningen visar att lönerna i snitt ökat med 1065 kronor för 2016. Det visar att vår riktade satsning var lyckad. Nu kan vi fortsätta på samma väg med flera riktade satsningar. Vi höjer även lägstalönerna och förbättrar ersättningarna för jour, beredskap och obekväm arbetstid, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

Fakta om avtalet mellan SKL och Kommunal

2016 Övriga medlemmar: 520 kr, undersköterskor: cirka 1020 kr

2017 Övriga medlemmar: 530 kr, undersköterskor: 710 kr

2018 Övriga medlemmar: 535 kr, undersköterskor 685 kr

2019 (Det extra avtalsåret) 540 kr + extrasatsning 0,3 procent

Övrigt nytt innehåll i avtalet: För 2017 och 2018 har parterna utökat kretsen för vilka som räknas som undersköterskor. OB-tillägget höjs med 6,5 procent under avtalsperioden, höjt ob-tillägg natt mot helgdagsaftnar. Rätt ges till akut tandläkarvård på betald arbetstid. Deltidsbrandmän anställda av kommunen får inget löneavdrag första timmen för utryckning.

För mer information, kontakta Kommunals presstjänst: 010-442 71 30

www.kommunal.se

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Taggar: