Kommunal har slutit avtal med Vårdföretagarna

Avtalet i korthet: - Löneökningar. Ett allmänt löneutrymme för varje heltidsanställd som är 750 kronor första och andra året och samt 800 kronor sista året. - Lägsta lönen höjs till 17 000 kronor från och med 1 juli 2009. Lägsta lönen har tidigare legat på 15 850 kronor. - Ersättning för obekväm arbetstid, jour och beredskap höjs med elva procent från och med 1 juli 2008. Även ersättning för övertid höjs från 1 september 2007. - De år då nationaldagen infaller på en lördag eller söndag kompenseras de anställda med en extra ledig dag. - Ytterligare en månads föräldraledighetstillägg införs i avtalet. Sammanlagt är nu föräldraledighetstillägget nu tre månader om den anställde har jobbat tre år eller mer. - Avtalspensionen höjs, i enlighet med det nya avtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv, så att de motsvarar de pensioner som tjänstemännen har. - En arbetsgrupp tillsätts som ska undersöka om det finns förutsättningar för ett framtida avtalspaket om bland annat friskvård, läkarundersökningar och träningstid under arbetstid.

För mer information kontakta: Liza di Paolo Sandberg, ombudsman Kommunal: 08-728 28 34 eller 070-372 89 53

Pressmeddelande från Kommunal Pressjour 08 728 29 00

Press- och kommunikationschef David Samuelsson 08 728 28 05, 070 543 27 39 david.samuelsson@kommunal.se

Pressekreterare Linnea Bergnéhr 08 728 28 63, 070 209 16 90 linnea.bergnehr@kommunal.se