Kommunal kräver yttrandefrihet

Svenska Kommunalarbetareförbundet, Box 19039, 104 32 Stockholm Kommunal kräver: Yttrandefrihet för anställda hos entreprenörer Kommunals ordförande Ylva Thörn uppvaktade på onsdagen demokratiminister Britta Lejon om yttrandefrihet för anställda hos entreprenörer inom den offentliga sektorn. -De anställdas yttrandefrihet och möjlighet att vara allmänhetens språkrör försvinner med ett penndrag när kommunernas och landstingens verksamhet tas över av privata entreprenörer. Det är oacceptabelt, sa Ylva Thörn. Hon påpekade också att allmänhetens möjlighet att ta del av handlingar försvinner när offentligt finansierad verksamhet läggs ut på entreprenörer. I den skrivelse som Ylva Thörn överlämnade till Britta Lejon kräver Kommunal att yttrandefriheten för anställda i kommunala bolag och i entreprenörföretag bör vara densamma som för offentligt anställda. Vidare kräver förbundet att allmänhetens rätt att få del av handlingar bör, för verksamheter som finansieras av allmänna medel, vara densamma som för kommunala bolag. Kommunal välkomnar regeringens kampanj för att trygga yttrandefriheten för anställda i kommuner och landsting. Kampanjen bör emellertid inte bara vända sig till anställda och arbetsgivare utan också till skolornas så att eleverna vet vilka krav de kan ställa som anställda. -De anställda ska känna sig trygga och frimodigt kunna använda sig av sin yttrandefrihet. Så är det tyvärr inte i dag på grund av arbetslöshet, nedskärningar och därför att så många inte har fast anställning, sa Ylva Thörn. Kommunals skrivelse till demokratiministern finns på vår hemsida www.kommunal.se