Kommunal nominerar Kommunal

Fackförbundet Kommunal har nominerats till Svenska jämställdhetspriset 2018. Bakom nomineringen står – Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin.

Nomineringstiden till priset går ut idag, den 1 oktober. I motiveringen till nomineringen står att Kommunal i avtalsrörelsen 2016 lyckades driva igenom en historiskt stor satsning på arbetsmarknadens enskilt största yrkesgrupp, undersköterskor. Kommunal skrev ett avtal på 4,3 procent, att jämföra med arbetsmarknadens märke på 2,2 procent. Lönesatsningen skulle ge 1020 kronor. När den i år har utvärderats visar det sig att undersköterskornas löner ökade med 1065 kronor i snitt.

- Jag är medveten om att det kanske verkar lite kaxigt att nominera den egna organisationen. Men jag nominerar inte mig själv, utan alla de undersköterskor och förtroendevalda som drev fram satsningen.

- Det finns fog för Kommunal att sträcka på sig för att vi lyckats med det här steget. Men vi är självklart inte nöjda. Undersköterskorna ska fortsätta att få bättre betalt. De har ett yrke som kräver stor yrkesskicklighet och är livsviktiga för välfärden. Arbetet med riktade insatser mot stora grupper tar vi med oss även i framtida förhandlingar för andra värdediskriminerade grupper.

Svenska Jämställdhetspriset delas ut på Forum Jämställdhet som arrangeras av Sveriges Kvinnolobby i Karlstad den 6-7 februari.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30