Kommunal och Lantarbetarna går samman

Kommunal och Lantarbetarna går samman På tolvslaget till det nya året bildar Svenska Kommunalarbetareförbundet och Svenska Lantarbetarförbundet ett gemensamt förbund. De sammanslagna förbunden kommer att organisera yrkesgrupper från renskötare till renhållningsarbetare, från barnskötare till golfbaneskötare och heter Svenska Kommunalarbetareförbundet. - De som arbetar med omsorg om människor och de som arbetar med omsorg om djur och natur tillhör nu samma fack. Tänk när de som odlar mat och har hand om djur går hand i hand med dem som lagar mat på skolor, dagis och sjukhus. Det ligger en enorm kraft i det, säger Ylva Thörn, Kommunals ordförande. Beslutet om att gå samman till ett förbund fattades på Lantarbetarnas och Kommunals kongresser våren 2001. - Våra medlemmar kommer att bli starkare mot arbetsgivare och beslutsfattare när vi går ihop med Kommunal. Dessutom får de flesta ungefär 100 kronor lägre medlemsavgift, säger Lennart Johansson, ordförande för Lantarbetarna. För att manifestera samgåendet startas ett forskningsprojekt om vad husdjur har för inverkan på äldres livskvalitet och hälsa. Projektet kommer att ledas av Ingemar Norling, docent vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, som forskar om samspelet mellan hälsa, djur och rekreation. En forskningsrapport presenteras i början av april nästa år. Mer information: Christer Thilén, 070-661 33 75 Högupplösta bilder och Kommunals och Lantarbetarnas historia finns på: http://www.kommunal.se/pagang/pagang_samman/ Fakta: · Svenska Kommunalarbetareförbundet kommer efter årsskiftet att ha ca 600 000 medlemmar. · Medlemmarna arbetar med vård, omsorg, teknik, service, jordbruk, trädgård, golf, djurskötsel och hästsport. · Svenska Lantarbetareförbundet bildades 1918 i Mjölby och hade fram till samgåendet ca 12 000 medlemmar. · Svenska Kommunalarbetareförbundet bildades 1910 i Norrköping. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/30/20011220BIT01930/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/30/20011220BIT01930/bit0001.pdf