Kommunal presenterar krisarbete och revisorskritik

Kommunal redovisar idag läget i förändringsarbetet efter medias granskning. Även medlemssiffror och revisorernas kritik mot verksamheten i handelsbolaget Lyran redovisas.

- Fram till kongressen lägger jag min energi på att storstäda enligt åtgärdsplanen. Min ambition är att skapa de allra bästa förutsättningarna för nästa ordförande att ta förändringsarbetet i hamn, säger Kommunals avgående ordförande Annelie Nordström.

I januari beslutade förbundsstyrelsen om en kraftfull och offensiv åtgärdsplan. Den är under genomförande. Restaurang Metropol Palais har stängts och Lyran HB har fått en ny styrelse. Kommunal har antagit en ny och mycket mer restriktiv alkoholpolicy.

­- Vi har även skapat en ny visselblåsarfunktion för anställda och förtroendevalda. Den träder i kraft den 15 maj och är till för att anställda och förtroendevalda ska kunna larma om missförhållanden anonymt, säger Annelie Nordström.

Visselblåsarfunktionens webblösning ligger hos en extern part. Anmälningarna hanteras av en särskild förtroendegrupp.

8 300 medlemmar har lämnat Kommunal i samband med krisen. Från början valde 11 500 medlemmar att anmäla utträde. Kommunal har varit i personlig telefonkontakt med 8 500 av dem. Cirka 3 200 medlemmar har ångrat sina utträden – 2 300 av dessa genom samtal. Det gör att det nuvarande medlemstappet landar på en lägre nivå.

Lyran HB gick med omfattande förlust 2015, 93 miljoner kronor. En betydande del av detta är nedskrivningen av Metropol Palais.

I revisionsberättelsen för Lyran HB 2015 kritiserar revisorerna Lyrans styrelse på ett antal punkter. Dit hör bristfällig dokumentation i stora projekt, otillräcklig ekonomisk uppföljning av både restaurangverksamhet och byggprojekt, dyra tjänsteresor med oklart syfte samt höga representationskostnader med bristfällig eller obefintlig dokumentation.

Igår höll handelsbolaget Lyran årsstämma. Stämman beslutade, på revisorernas rekommendation, att neka styrelseledamöterna Anders Bergström, Marcelo Rojas och Cecilia Rohdin ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015.

Revisorskritiken mot Lyran får även konsekvenser för Annelie Nordström. Kommunal är en av handelsbolaget Lyrans juridiska bolagsmän. Revisorerna konstaterar att Annelie Nordström, som förbundsordförande, har haft ett särskilt ansvar för verksamheten i Kommunal – där Lyran ingår. Revisorerna avstyrker därför att Kommunals kongress beviljar Annelie Nordström ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015.

Även förbundsstyrelseledamöterna Marcelo Rojas och Cecilia Rohdin föreslås nekas ansvarsfrihet vid kongressen – eftersom de har varit Kommunals representanter i Lyrans styrelse.

Cecilia Rohdin avgick från sina uppdrag i Lyran och Kommunal under året och nekas därför endast ansvarsfrihet från den 1 januari till den 31 augusti 2015.

Den avgångna förbundskassören Anders Bergströms ansvarsfrihet behandlas däremot inte av Kommunals kongress. Anledningen är att han varit kongressvald till förbundsledningen, men inte haft en plats i förbundsstyrelsen.

- Detta är en annorlunda ordning som har varit tradition i Kommunal – och som med facit i hand har gett kassörsrollen makt utan ansvar. För mig som avgående ordförande för Kommunal är det väldigt viktigt att nästa ordförande får bättre förutsättningar att leda förbundet. Att det finns ett lag runt nästa ordförande som inte bara delar makten – utan även ansvaret, säger Annelie Nordström.

Vad gäller sitt eget ansvar för missförhållandena i Lyran säger hon:

- Naturligtvis är det ett nederlag för mig personligen att inte beviljas ansvarsfrihet. Jag var för ivrig när jag valdes till förbundsordförande. Jag lade kraften på medlemsvärvning och medlemsmöten och överlät på andra att styra verksamheten i Lyran, eftersom jag inte hade någon formell, strategisk eller operativ roll i bolaget. Jag kommer alltid att ångra det. Jag har tidigare sagt förlåt från djupet av mitt hjärta – och den ursäkten står jag fast vid.