Kommunal presenterar ny rapport om äldreomsorgen

Mer än var fjärde anställd i äldreomsorgen vill sluta inom tre år. Vad kan göras för att få fler att vilja jobba kvar? Det är temat för den rapport som Kommunal presenterar imorgon, tisdag den 1 mars kl 8.15.

Rapporten ”Så stannar personal i äldreomsorgen” presenteras vid ett seminarium. Den fokuserar på arbetsmiljöns betydelse för att få fler anställda att vilja jobba kvar i äldreomsorgen. Rapporten innehåller nya siffror från Kommunals medlemsundersökning och visar bland annat att 27 procent av äldreomsorgsarbetarna idag säger att de vill lämna yrket inom tre år.

Medverkande: Tobias Baudin, ordförande för Kommunal, Veronica Magnusson, ordförande för Vision, Christina Tallberg, ordförande för PRO, Caroline Olsson, enhetschef på SKL och Annelie Stranz, forskare i socialt arbete vid Stockholms universitet.

Tid och plats: Kl 8.15-09:30, Kommunals förbundskontor, Hagagatan 2, Stockholm.

Media är välkomna att delta, förhandsanmälan under dagen underlättar. För förhandsanmälda serveras kaffe, te och smörgås från kl 08:00. Anmälan sker till marjaana.wallenklint@kommunal.se

Kommunals pressjour, 010-442 71 30