• Kommunal/

PÅMINNELSE: Pressinbjudan: Status Prekär – en rapport om hur medlemmar i Kommunal påverkas av tidsbegränsade anställningar

Nära 380 000 personer i arbetaryrken har idag en tidsbegränsad anställning. Den här växande gruppen människor lever ofta i en otrygg och oförutsägbar tillvaro. Ökningen av tidsbegränsade anställningar får svåra konsekvenser för den enskilde och för maktbalansen på arbetsmarknaden. I Kommunals rapport ”Status: Prekär” ges några av dessa människor en röst. Det är vittnesmål om ständig otrygghet över ekonomi och framtid och oro över hur verksamheterna påverkas.

Undersköterskan Aisha berättar bland annat:

”De äldre drabbas jättemycket. De kan inte namnen på de som vårdar dem, det är aldrig samma person en hel vecka. Chefen tänker att de är dementa så det spelar ingen roll.”

I samband med presentationen av rapporten genomförs ett kortare panelsamtal.

Medverkande: Tobias Baudin, ordförande Kommunal, Anita Nyberg, professor (Gender Perspective on Work and Economy) Stockholms universitet, Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert Svenskt näringsliv, och Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef Unionen.

Moderator: Kristina Mårtensson, samhällspolitisk chef/kanslichef Kommunal.

Rapportförfattare: Elinor Odeberg, utredare Kommunal

Tid: Tisdag 16/8, kl. 09:00-10:00. Kaffe, te och frukostmacka serveras från 08:50.

Plats: Kommunals förbundskontor, Pressrummet, Hagagatan 2, Stockholm

Anmälan: P g a tillfälliga tekniska problem med vår e-postserver, ska anmälan ringas in på 010-442 71 30 (Kommunals presstjänst) senast måndag den 15/8 kl. 15:00.

Uppge följande information: förnamn, efternamn, organisation/företag samt e-postadress.

För mer information, kontakta Kommunals presstjänst: 010-442 71 30