Per Holmström – vald till Kommunals förste vice ordförande

Idag har Kommunal på sitt förbundsmöte i Stockholm valt Per Holmström till förste vice ordförande för Kommunal.

-          Jag känner mig hedrad, stolt och lite nervös inför min nya uppgift som Kommunals förste vice ordförande. Jag är glad för det stora stöd som organisationen har visat mig, säger Per Holmström, Kommunals förste vice ordförande.

-          Frågor som driver mig och som jag vill vara en del av, är arbetet med medlemsfrågor. Hur vi kan få fler och framförallt unga att välja att gå med i facket. Vi måste göra skillnad för de anställda, så att de väljer att gå med i Kommunal. Vi måste alltid kunna svara på frågan, varför ska jag vara med i Kommunal?, säger Per Holmström.

-          En annan fråga som engagerar och som starkt driver mig är migrerande arbetskraft. En fråga som idag mycket för Kommunal handlar om bärfrågan. Men som tyvärr kan komma att även få bäring på andra branscher när det gäller osunda arbetsvillkor. Här är det viktigt att vi ligger i framkant för att se till så att arbetsvillkoren alltjämt är bra och inte utarmas, säger Per Holmström.

Kort fakta om Per Holmström

Per Holmström är 48 år, bor i Värmdö utanför Stockholm, är gift och har två vuxna barn. Vid sidan av facket är Per engagerad i idrotten.

Per har varit tränare inom fotboll och tennis. Och spelar själv tennis och golf när han hinner (handikapp 7).

Per Holmström arbetade fram till idag som ombudsman på förbundskontorets kanslienhet, där han började 1999. Åren innan arbetade Per som ombudsman på avdelningen för Stockholms län.

Under sin tid på förbundskontoret har Per arbetat med och haft ansvar för:

-          arbetsmarknadsfrågor

-          förhandlingsfrågor

-          gränsdragningsfrågor

-          medlemsärenden med klagomål mot Kommunal samt stadgefrågor

-          förhandlings och avtalsfrågor inom bärbranschen

-          utbildningsfrågor inom organisationen

-          större evenemang i regi av Kommunal

Presskontakter: Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30, Camilla Levin, 073-079 25 64.

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/