• Kommunal/

Pressinbjudan: ”Lapptäcke utan sömmar” – om konsekvenser av bristande vård- och omsorgssamordning för sjuka äldre och deras anhöriga

Ett flertal rapporter, däribland från Socialstyrelsen, har visat på problem med samordningen av vård- och omsorgsinsatser för äldre sjuka med stora behov av desamma. De vård- och omsorgsbrister detta ger är främst kännbara för vårdtagaren. Men det får även till följd att anhöriga tvingas in i en oönskad koordinatorroll samt ger merkostnader för samhället. Mitt i allt detta finns också Kommunals medlemmar som vittnen till konsekvenserna för de äldre.

Mot bakgrund av detta har Kommunal i rapporten ”Lapptäcke utan sömmar” intervjuat strax över 1000 anhörigvårdare om hur de upplever att den offentliga vården och omsorgen fungerar samt hur dessa underlättar och inverkar på dem som anhöriga. I samband med rapportsläppet håller vi ett seminarium för att diskutera samordningsproblemen mellan kommun och landsting samt dess konsekvenser för de anhöriga. Där kommer även ett antal förslag presenteras på hur vården bättre skulle kunna organiseras utifrån gruppen sjuka äldres behov.

Medverkande: Helene Hellmark Knutsson (S) – finanslandstingsråd i opposition, Eva Nilsson Bågenholm – nationell äldre samordnare, Stina-Clara Hjulström – ordförande för Demensförbundet, Annelie Nordström – ordförande för Kommunal samt rapportens författare; Anna Werkelin Ahlin och Emma Ölmebäck – utredare på Kommunal.

Kaffe, thé och frukostmacka kommer att serveras.

Tid:                     Den 1 september, kl. 08:30-10:00

Plats:                  Kommunals förbundskontor, Hagagatan 2, Stockholm

Anmälan:         Mejla irene.engstrom@kommunal.se senast fredag den 29 aug kl. 13:00. Ange texten ”Seminarium 1 september” i ämnesraden.

För mer information: Kontakta Kommunals pressjour; 010-442 71 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/