Restaurang Metropol Palais stängs

Handelsbolaget Lyrans tillförordnade styrelse har fattat beslut om att avveckla verksamheten på restaurang Metropol Palais på Sveavägen i Stockholm. Sista öppningsdag blir lördagen den 20 februari. Personalen är informerad och MBL-förhandlingar kommer att inledas snarast.

Restaurang Metropol Palais öppnade 2014. Syftet var att bättre nyttja de konferenslokaler som Kommunal redan förfogade över, men som stod tomma stora delar av året. Beslutet att öppna restaurangverksamhet i lokalerna grundade sig på antagandet att restaurangen i kombination med konferens- och eventverksamhet skulle bära sig ekonomiskt efter investeringar och en viss etableringstid.

Det har nu visat sig att de ekonomiska kalkylerna inte motsvarade verkligheten. HB Lyran ska därför avveckla restaurangverksamheten på Restaurang Metropol Palais.

Personalen på Metropol Palais har gjort och gör ett mycket bra jobb under rådande förutsättningar. Men verksamheten har inte utvecklats enligt de planer som gjordes vid starten. Vi bedömer det därför som nödvändigt att så fort som möjligt avveckla restaurangen. Hur lokalerna i framtiden ska användas och vilken typ av verksamhet som ska bedrivas där ska vi återkomma till, säger Bo Carlsson, tf vd för Handelsbolaget Lyran.

Totalt 13 personer berörs av beslutat att stänga Metropol Palais. Det är kallat till MBL-förhandlingar måndagen den 22 februari. Personalen kommer att i möjligaste mån erbjudas andra anställningar i restaurangbranschen.

Frågor besvaras av:
Bo Carlsson, tf vd, HB Lyran tel 0705-953743