Ris och ros från Kommunal till gymnasieutredning

Idag, måndag den 1 september, går remisstiden ut för att yttra sig över den statliga utredningen Framtidsvägen – en reformerad gymnasieskola. Fackförbundet Kommunal har tittat framförallt på utredningens förslag som rör de yrkesförberedande programmen. En punkt som Kommunal är kritiskt till är att de elever som går yrkesförberedande utbildningar inte ska få högskolebehörighet.

På andra punkter som bland annat rör valfrihet är Kommunal positivt till utredningens förslag.

- Det är viktigt att gymnasiet är utformat så att det inte låser in unga så att de inte kan ändra inriktning eller yrkesbana senare i livet. Gymnasieskolan ska inte utformas på ett sätt som försvårar omval och programbyten utan bör erbjuda största möjliga valfrihet för eleverna. Vi tycker därför att utredningen förslag att utgå från individuella lösningar utifrån individuella förutsättningar är bra. Vi är också positiva till förslaget om preparandår, säger Ylva Thörn.

För mer pressinformation kontakta: Linnea Bergnéhr, pressekreterare Kommunal 070-209 16 90