Satsning på jämställdhet och trygghet i Kommunals avtalskrav

Kommunal har lämnat över sina avtalskrav till motparten Sveriges Kommuner och Landsting och Pacta. Det är dags för en rejäl jämställdhets- och trygghetssatsning. Utöver löneökningar på minst 700 kronor vill vi begränsa arbetsgivarnas möjligheter att nyttja visstidsanställningar, färre så kallade delade turer, rätt till arbetskläder samt förbättra OB‑ersättningen.

Visstidsanställningarna har nått en allt för stor omfattning på svensk arbetsmarknad. På hela arbetsmarknaden vill sju av tio visstidsanställda ha en tillsvidareanställning med månadslön. Inom Kommunals organisationsområde finns det så många som 140 000 visstidsanställda. Det finns lättare sätt att lösa behovet av korttidsvikarier än via visstidsanställningar.

Kommunal har för avsikt att teckna kollektivavtal som bidrar till att lösa dessa utmaningar.

– Timanställda och vikarier har inte bara tuffa arbetsvillkor. De har också lägre syselsättningsgrad, sämre löner och löneutveckling. Därför kommer vi kraftfullt att driva deras frågor i avtalsrörelsen, säger Annelie Nordström, ordförande Kommunal.

Oavlönade håltimmar

– Ett stort problem som vi vill komma åt är oavlönade håltimmar, de så kallade delade turerna. Det vill säga oavlönade håltimmar i arbetspassen. Allt fler drabbas av detta när man exempelvis jobbar förmiddag, går hem några timmar mitt på dagen och kommer in och jobbar resten av arbetspasset på kvällen. Det skapar stora problem att få ihop sitt privatliv. Dessutom påverkar delade turer hälsan på ett negativt sätt i form av ökad stress och trötthet. De skapar också stor frustration eftersom man tvingas gå hem när man skulle kunna erbjuda den kvalité som de äldre önskar, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

Arbetskläder

– Frågan om arbetskläder är ständigt återkommande. Tyvärr kan du fortfarande i den frågan se skillnader mellan traditionellt kvinnliga och traditionellt manliga yrkesområden. Inom exempelvis teknisk verksamhet är arbetskläder/skyddskläder en självklarhet, medan arbetskläder inte finns inom hemtjänsten, säger Annelie Nordström.

Kommunal vill tillsammans med arbetsgivarna ta fram riktlinjer som kan ligga till grund för lokala uppgörelser om arbetskläder.

OB-ersättning

– Att jobba helg och dessutom natt påverkar ens privatliv negativt. Om man ändå tvingas arbeta helgnätter bör man få bra betalt. Därför vill vi införa en ny ersättningsnivå för såväl vanliga helgnätter som storhelgsnätter. Det är en rättvisefråga, säger Lenita Granlund.

Jour

Förståelsen för nuvarande jourbestämmelser är väldigt liten. Därför vill vi ha tydliga skrivningar om jourarbete infaller, när man ska få jourersättning och vilka branscher som ska omfattas.

Kommunals avtalskrav i korthet

• Kommunal kräver löneökningar med minst 700 kronor per månad och heltidsanställd.
  • Kommunal kräver att kollektivavtalets lägsta löner höjs med minst 700 kronor.
  • Samtliga ersättningar höjs med 2,8 procent.
  • Kommunal vill begränsa möjligheterna att blanda anställningsformerna visstidsanställning och vikariat till två år. Därefter ska anställningen automatiskt övergå i en fast tjänst.
  • Kommunal kräver att arbetsgivarna endast i begränsad omfattning ska få använda sig av så kallade delade turer. Delade turer, det vill säga att en arbetsdag delas upp i flera pass där man kan få gå hem från jobbet mellan passen, vilket innebär en stor inskränkning i möjligheten att planera sitt eget privatliv och medför påtagligt negativa hälsoeffekter för arbetstagaren.
  • Kommunal kräver att SKL tillsammans med oss utarbetar riktlinjer som ska ligga till grund för lokala avtal om arbetskläder.
  • Kommunal kräver att en ny OB-ersättningsnivå tillförs för såväl vanliga helgnätter som storhelgsnätter. Att införa ytterligare uppdelning av OB-tilläggen uppfattas som en rättvisefråga. Förståelsen för det nuvarande systemet är väldigt liten. Det ska vara liknande skillnader att jobba dag eller natt på helger som på vardagar.
  • Kommunal kräver att avtalet tillförs en stupstock, vilket innebär att när det centrala löneavtalet är klart ska lokala löneförhandlingarna omgående startas upp och skyndsamt avslutas.
  • Kommunal yrkar att tillägget vid föräldraledighet förlängs till 180 dagar.

Fakta om Kommunals avtalsrörelse

Kommunal har lämnat över avtalskraven till motparterna Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Pactaföretagen. Kollektivavtalen som omfattas av kraven är Huvudöverenskommelse Hök 10 med bilagor, Bea - Beredskapsavtalet, Pan 10 - Personlig assistent och anhörigvårdare och RiB - Räddningstjänst i beredskap.

Avtalskraven omfattar cirka 355 000 anställda inom kommuner, landsting och regioner och Pactaföretagen inom yrkesgrupperna undersköterskor, vårdbiträden, skötare, vaktmästare, kökspersonal, lokalvårdare, personal inom räddningstjänsten, barnsköterskor, barnskötare, personliga assistenter, gatu- och parkarbetare, vårdare, mentalskötare, renhållningsarbetare, ambulanssjukvårdare, elevassistenter m. fl.

Kommunal har ca 70 kollektivavtal utöver de som nämns ovan. De 70 avtalen omfattar cirka 150 000 medlemmar.

De innevarande kollektivavtalen med SKL och Pactaföretagen går ut den 31 mars 2013.

Presskontakter: Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/

Taggar: