Tobias Baudin kommenterar ny lönerapport

Det säger Tobias Baudin, ordförande för Kommunal, i en kommentar till Medlingsinstitutets rapport som presenterades idag.

Löneskillnaden mellan kvinnor och män i hela ekonomin var 12,0 procent 2016. Det är en minskning med 0,5 procentenheter jämfört med året innan, enligt Medlingsinstitutets rapport ”Löneskillnaden mellan kvinnor och män 2016 – vad säger den officiella statistiken?” som presenterades idag.

När hänsyn tas till olika lönepåverkande faktorer återstår en oförklarad löneskillnad på 4,5 procent, enligt rapporten.

- Att kvinnor fortfarande generellt tjänar mindre än män för motsvarande jobb är oacceptabelt. Det är naturligtvis bra att värdediskrimineringen på arbetsmarknaden minskar, men fortfarande återstår mycket att göra. Mer måste till för att bryta trenden, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

- Från Kommunals sida vet vi att den historiska särskilda satsningen på undersköterskor 2016 gett effekt med löner som ökade i snitt med 1065 kronor förra året. Det är ett första steg på vägen. Kommunal kommer att fortsätta med fler riktade satsningar. Det är naturligtvis bra att gapet krymper, men fortfarande återstår mycket att göra.

Hela rapporten hittas här:

Kommunals pressjour, 010-442 71 30