Konftel lägger till video i bolagets konferenslösningar

Sverigebaserade Konftel, en globalt ledande tillverkare av konferenstelefoner, presenterar en ny produktlinje med samarbetslösningar. De kombinerade paketen med både ljud- och videoenheter, utmärker sig som lättanvända och prisvärda.

– Efter att i 30 år har skapat förutsättningar för miljontals distansmöten genom våra prisbelönade konferenstelefoner lägger vi till video i våra tillförlitliga lösningar, säger Konftels CEO Peter Renkel.

– Man kan tycka att det var på tiden, men vi är kända för att göra saker grundligt och alltid hålla högsta kvalitet, fortsätter Peter Renkel. Vi vill inte bara sälja kameror som kompletterar våra telefoner, vi vill skapa funktionella och värdeskapande lösningar som är enkla att både välja och använda.

Den nya produktlinjen är indelad i tre kategorier och benämns Konftel Collaboration Small, Medium och Large. De olika lösningarna är designade för möten med upp till 6, 12 respektive 20 personer i rummet. Alla paketen innehåller konferenstelefon, kamera och en hub som gör att det räcker med en kabel till användarens eller mötesrummets PC eller Mac.

– Att sätta användaren i första rummet är långt mer än bara tomma ord hos oss på Konftel, säger Tommy Edlund, Director of Global Sales. Det är därför vi nu erbjuder Konftel Collaboration-lösningar, som ser till mötesdeltagarnas viktigaste behov utan krångel. På det viset hoppas vi att det blir enkelt för alla att välja lösning, du ska inte behöva vara tekniskt kunnig för att hitta rätt. Det är viktigt för oss och underlättar för både våra kunder och partners.

Kameror som matchar ljud i toppklass

Initialt kommer paketen att innehålla två högpresterande modeller av konferenskameror. Konftel Cam20 sänder en klar och ren videobild i ultra 4K HD-upplösning. Tack vare 120 grader brett synfält är den perfekt för små mötesrum, för att alla ska synas i bild även om de sitter nära kameran. Konftel Cam40 är en fullfjädrad PTZ-konferenskamera (Pan, Tilt, Zoom) med 1080p/60fps HD-videobild och 12x optisk zoom.

I Konftel Collaboration Small-kategorin kommer den första lösningen att innehålla en Konftel Cam20 och den Red Dot Design-prisade högtalartelefonen Konftel Ego. Lösningarna i Konftel Collaboration Medium och Large bygger på Konftel Cam40 och någon av hybridtelefonerna i Konftel 300-serien. De stora paketen innehåller även extramikrofoner för möten med upp till 20 deltagare och en PA-box kan koppla ihop lösningen med inbyggda ljudsystem, som ett tillval till två av paketen.

Grund för fortsatt tillväxt

– Våra nya, högkvalitativa och prisvärda collaboration-lösningar är intressanta för företag över hela världen som söker efter kringutrustning till sina molnbaserade samarbetsverktyg, oavsett om de använder Skype for Business, Zoom eller någon annan tjänst, säger Torbjörn Karlsson, Product Manager på Konftel. Och en del kunder kommer att se vår hybridlösning, där du enkelt kombinerar USB och vanliga uppringda samtal i 300-modellerna, som en särskilt värdefull funktion.

Konftels konferenskameror kommer också att vara tillgängliga som separata produkter för de kunder som vill komplettera sina tidigare investeringar i konferenstelefoner med video.

– Våra collaboration-lösningar med både ljud och video öppnar nya marknader för oss, säger Peter Renkel, CEO på Konftel. Därför ser vi fram emot att fortsätta växa som bolag tillsammans med våra partners.

Konftel Collaboration solutions

• Konftel Collaboration Small, upp till 6 personer: Konftel C20Ego (Konftel Cam20 + Konftel Ego + HUB)

• Konftel Collaboration Medium, upp till 12 personer: Konftel C40300 (Konftel CAM40 + Konftel 300IPx/300Wx/300/300Mx + HUB)

• Konftel Collaboration Large, upp till 20 personer: Konftel C40300 (Konftel 300IPx/300Wx/300/300Mx + Konftel CAM40 + HUB + extramikrofoner. PA-box som tillval för 300 and 300IPx.)

Global försäljning inleds under Q3 – 2018.

Konftel är ledande inom kringutrustning för samarbetslösningar. Ända sedan 1988 har vår mission varit att hjälpa människor runt om i världen att genomföra möten, oavsett avstånd. Av erfarenhet vet vi att distanssamarbete är ett effektivt sätt att spara tid och pengar samtidigt som det bidrar till en bättre miljö. Perfekt ljud och kristallklar videobild är avgörande för produktiva möten, det är därför vi alltid har den senaste tekniken i våra samarbetslösningar. Vår patentskyddade ljudteknik OmniSound® är inbyggd i Konftels alla konferensenheter. Produkterna säljs globalt under varumärket Konftel och vårt huvudkontor ligger i Umeå. Läs mer om företaget och produkterna på konftel.com.

Efter att i 30 år har skapat förutsättningar för miljontals distansmöten genom våra prisbelönade konferenstelefoner lägger vi till video i våra tillförlitliga lösningar.
Konftels CEO Peter Renkel