Matförpackningar svårlästa för de flesta

Konsumenter har svårt att läsa förpackningar i livsmedelsbutiker. Det visar den undersökning som Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm genomfört när tre förpackningar visades för 100 konsumenter i en mataffär.

Konsumentföreningen Stockholm och organisationen Sveriges Konsumenter har följt upp rapporten "Större text, tack!" från maj 2011. Då presenterades ett tjugotal exempel på livsmedelsförpackningar med svår läsbarhet. För att få kundernas syn på om text på förpackningar tillfrågades 100 kunder i en livsmedelsbutik i Stockholm. De tre förpackningarna var: Barillas Fusillo, Anthon Bergs marsipan och Sempers barnmatsburk.

Resultatet visar att:

• Sju av tio har svårt att läsa Barillas pastaförpackning. Storleken på bokstäverna är för liten och det är för mycket text på olika språk.
  • Åtta av tio har svårigheter att läsa på Anthon Bergs marsipan. Förpackningen har ett glänsande förpackningsmaterial i silver och texten är liten väldigt.
  • Knappt en av fem kan se vad som står på Sempers barnmatsburk och en del ansåg att bokstäverna var för tjocka samt ifrågasatte val av typsnitt.

– Oläsbara texter på förpackningar är ett lagbrott och att kunna läsa vad det står på förpackningar vad gäller innehåll, näring och tillagning är en nödvändig och självklar rättighet. Producenter och detaljhandel i livsmedelsbranschen måste ta sitt ansvar, säger Louise Ekström, kommunikationsansvarig vid Sveriges Konsumenter.

Louise Ungerth, chef för Konsument&Miljö, Konsumentföreningen Stockholm, instämmer i kritiken:

– Förutom att det är irriterande att inte kunna läsa på livsmedelsförpackningar är det en stor hälsorisk för allergiker som måste veta vad de stoppar i sig. Vi arbetar vidare med frågan och ger oss inte förrän samtliga texter går att läsa. Under sommaren arrangerades en tävling där konsumenter skickade in bilder på förpackningar med svårläst text. Vissa av Spendrups petflaskor, Yoggis yoghurtburk, Biofoods ekologiska buljongtärningar, Haribos marshmallows och Danones Actimel bedömdes som "värstingar".

För mer information om undersökningen och rapporten Större text, tack finns på:

www.sverigeskonsumenter.se/livsmedelsforpackningar

För mer information kontakta:

Louise Ekström, kommunikationsansvarig Sveriges Konsumenter,
tel 08-674 43 00 eller 070-202 85 86.

Louise Ungerth, chef för Konsument&Miljö, Konsumentföreningen Stockholm,
tel 08-714 39 60 eller 070-341 55 30

Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter,
tel: 08-674 43 00 eller 070-797 79 87

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 27 medlemsorganisationer samt enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, och ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.

Konsumentföreningen Stockholm är en medlemsorganisation med 615 000 medlemmar. Uppgiften är att göra medlemsnytta genom att påverka den kooperativa detaljhandeln, opinionsbildning i konsumentfrågor samt att förmedla information, kunskap och medlemsförmåner. Föreningen är delägare i Kooperativa Förbundet (KF).

Taggar:

Konsumentföreningen Stockholm (KfS) är en medlemsstyrd ekonomisk förening med närmare 750 000 medlemmar. Medlemskortet heter Coop MedMera och vår huvuduppgift är att göra medlemsnytta och stärka medlemmarnas ställning som konsumenter. Föreningen driver inga egna butiker men är delägare i Kooperativa Förbundet (KF) som driver Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum och Coop Nära.