Analysguiden: Lyfter med ny affärsmodell

Kontigo Care fortsätter att leverera tillväxt och rapporten för det fjärde kvartalet kom in enligt våra förväntningar. Den förändrade affärsmodellen ger nya möjligheter. Vi höjer riktkursen och ändrar rekommendation till köp.

Kontigo Care avslutade 2017 starkt.  Föränd­ringen av bolagets affärsmodell som annonserades under slutet av 2017 och nu genomförs är en an­passning till hur de svenska kommunerna önskar använda tjänsten. Istället för att fixera tjänsten till en användare under en period kan kommunerna istället flexibelt använda produkten för flera användare. Fördelen är att produkten används, vilket på sikt kommer att gynna Kontigo Care. Det eventuella motståndet mot att göra investeringen från kommun­ernas sida blir mindre då produk­ten kan återanvändas till en ny patient inom licensen. Detta för­kortar beslutstider och osäkerhet i kommuner vilket ökar det totala användandet av Previct®. I och med förändringen har även pris­strukturen förändrats. Priset kom­mer att variera mellan 3450 till 3950 kronor per månad beroende på avtalslängd.

Kontigo Care hade driftskostnader på drygt 22,5 miljoner kronor för 2017. Vi tror fortfarande att bolaget kommer nå break-even resultat under det andra halvåret 2018. Detta är förstås avhängigt av tillväxten i både antalet kommuner och licenser som används.

Per 31 december 2017 var cirka 300 licenser under användning. Det representerar ett snitt på 5 stycken per kommun. Givet att 39 nya kommuner har kommit in som kunder under 2017 bör det vara en viss fördröjning innan de aktiverar sina licenser fullt ut. Omsättningen exklusive aktiverade utgifter kom in på 2,4 miljoner kronor i kvartal 4/2017 mot vår prognos på 2,2 miljoner. Vi justerar upp vår intäkts­prognos för 2018 marginellt till 20,6 medan 45 miljoner kronor för 2019 kvarstår.

Vår nya riktkurs blir 5,4 kronor per aktie i vårt bas-scenario (4,6). En känslighetsanalys visar på alltifrån 1,3 till 9,6 kronor per aktie i DCF-värde givet ett pessimistiskt res­pektive optimistiskt scenario. Vi höjer vår rekommendation givet fortsatt tilltro till snabb intäkts­tillväxt och en 53 procentig potential till vår riktkurs.

Läs hela analysen på analysguiden https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/lyfter-med-ny-affarsmodell

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.